Wie is Jack?

Hilma Werff 28 juli 2019
Bijna iedereen kent het verhaal van Jack the Ripper, die in 1888 als seriemoordenaar actief was in het armere gedeelte van Londen, het East End. Hij had het gemunt op prostituees.
Met dit verhaal gaat Kerri Maniscalco aan de haal.

In Stalking Jack the Ripper heeft Audrey Rose moeite met de sociale omgangsvormen. Als vrouw in de 19e eeuw moet je onderdanig zijn en geen fascinatie hebben voor het menselijk lichaam zoals zij heeft. Haar oom laat laatdunkend toe dat ze aanwezig is bij autopsies die hij uitvoert en zijn lezingen.
Als Londen geteisterd wordt door een seriemoordenaar probeert ze samen met Thomas, de aantrekkelijke maar zeer irritante hulp van haar oom, te ontdekken wie Jack the Ripper is.
Maar het komt wel erg dichtbij.

In het boek heeft Kerri Maniscalco veel bekende informatie over Jack the Ripper verwerkt. Zo heeft ze de slachtoffers opgevoerd en de werkwijze van Jack.
De schrijfstijl is fijn, het verhaal leest goed weg. Het wordt verteld door Audrey Rose, waardoor je ook haar leert kennen. Ik vond haar geweldig: ze is krachtig, gaat haar eigen weg, maar houdt ook van mooie kleding. Thomas komt ook erg goed over.

Stalking Jack the Ripper is het eerste deel van een reeks over bekende figuren uit het verleden. Hunting Prince Dracula en Escaping Houdini liggen inmiddels op mijn te lezen stapel.

Ik vond het een heel erg leuk en verrassend boek. Spanning, plotwisselingen, humor en romantiek wisselen elkaar af. Ik kan het boek dan ook echt aanraden.

Meer recensies van Hilma Werff