Een onvergetelijk verhaal over overleven en de kracht van vriendschap.

Ik mocht met een Hebbanbuzz meedoen om Project Hail Mary van Andy Weir te lezen.
Project Hail Mary is alweer de derde science-fiction die Andy Weir uitgebracht heeft. Eerder verschenen al zijn boeken Artemis en The Martian. Beide boeken heb ik niet gelezen.

Het boek begint met een astronaut die wakker wordt zonder geheugen op een interstellair ruimteschip.
Uiteindelijk komt hij erachter dat zijn naam Ryland Grace is, dat hij een natuurkundeleraar was en dat hij de enige overlevende is van een missie om de aarde te redden. Rylands theorieën over buitenaards leven maken hem, de natuurkundeleraar, de beste man voor de job. De aarde wordt bedreigd door een wolk van buitenaardse microben die energie uit de zon zuigen. De kracht van onze ster begint af te nemen en de snelheid van verval is verschrikkelijk hoog. Binnen 20 jaar zullen er ijstijden zijn, oogsten mislukken en massale hongersnood.

Ik vond dit boek zeker leuk. Het heeft een aantal interessante ideeën en die zijn meestal goed onderzocht. Een boeiend verhaal met een erg herkenbare hoofdpersoon. Wat ik ook zo leuk vind aan dit boek is dat wat er ook gebeurt Ryland altijd optimistisch blijft en naar een oplossing zoekt. Die oplossingen komen ook geloofwaardig over. Het is een meeslepend verhaal, op een enkel moment na als er voor mij weer eens te veel natuurkunde aan te pas kwam. Ik hield vooral van de passages die zich afspelen in het ruimteschip.
Andy Weir heeft een goed verhaal neergezet, ontroerend door de drang om te overleven en de gedrevenheid om de mensheid te redden. Met aandacht voor relaties tussen de karakters en de kracht van vriendschap.
Zelf las ik nog niet zo vaak science-fiction ik was meer van de films, maar door dit boek zal ik eerder een boek in dit genre kiezen.

Meer recensies van ikkebenhet Diana