Families en liefde voor je vaderland.

ikkebenhet Diana 07 maart 2022
Het verhaal: Sneeuwvlokken in Teheran van Marjan Kamali is een hartverwarmende roman over familie, onverwachte liefde en teruggaan naar je roots. Teheran, 1985. Parviz en Darya vluchten met hun twee zoons en hun dochter Mina vanuit Iran naar de Verenigde Staten. Vijftien jaar later heeft Darya haar droom om wiskundige te worden opgegeven en zet ze haar talent voor cijfers in om aan de hand van spreadsheets de perfecte Iraans-Amerikaanse echtgenoot te vinden voor de inmiddels vijfentwintigjarige Mina. Mina is daar helemaal niet van gediend, en ze is ook ongelukkig met haar studie bedrijfseconomie. Het botst – met haar familie, met de Amerikaanse cultuur. Ze besluit terug te reizen naar Teheran om te ontdekken of het land dat ze zich herinnert nog bestaat, om zo verder te kunnen met haar leven. Darya besluit met haar mee te gaan op familiebezoek, en eenmaal terug komen ze eindelijk nader tot elkaar. Of blijft Darya nog steeds stiekem zoeken naar een echtgenoot?
Sneeuwvlokken in Teheran van Marjan Kamali gaat over het verliezen van je thuis, ergens aarden en over familie.‘Kamali brengt de bezienswaardigheden, geluiden, en geuren van Teheran tot leven.’

Mijn leeservaring: Ik mocht van Love To Read dit boek vooruit lezen ik las het e-book.

Sneeuwvlokken in Teheran gaat over de band tussen een moeder (Darya) en dochter (Mina). In 1981 (ongeveer een jaar na het begin van de oorlog tussen Iran en Irak) verlaat hun familie Teheran, Iran en verhuist naar New York. Het is het verhaal van een Iraanse familie die naar Amerika emigreerde om hun kinderen vrijheid te geven en zonder angst te leven.
In 1996 reizen Mina en Darya terug naar Teheran om hun vrienden en familie weer te zien. Toen Darya en Mina teruggingen om hun thuisland te bezoeken, voelde ik hun angst op de luchthaven.
Het is goed en boeiend geschreven met kleurrijke beschrijving van Perzische tradities, de cultuur en smakelijke gerechten. Hierdoor komt het allemaal echt tot leven. Een fictief verhaal met mooie personages. Het boek toont ook de benarde situatie en strijd van immigranten. De emoties zijn goed vastgelegd. Je voelt hoe pijnlijk de beslissing is om alles en iedereen achter te laten. Het is hartverscheurend om je huis te moeten verlaten, waar je voorouders eeuwenlang hebben gewoond en hun tradities betekenis hebben voor iedereen in je gemeenschap.
Dit was een debuutroman van Marjan Kamali en zeer goed gedaan. Ik zou dit boek zeker aanraden.

Quote: "In Amerika waren haar ouders, haar broers en haar eigen ik van voor de revolutie langzaam weggesmolten en vervlogen. Ze werden een soort personages over wie ze las in een boek, mensen die lang geleden in een ander land hadden gewoond"

Quote:" Bestond vrijheid uit dit soort kleine momentjes? Het doodnormale besef dat het niemand wat kon schelen als de zon op je haar scheen?"

Quote: "Mina wilde dat het zo zou blijven: met haar hoofd tegen mamani`s schouder, de geur van gebakken uien en munt in mamani`s jurk het geborrel van de samowaar waar thee in stond te trekken terwijl de zon langzaam zakte aan de karmijnrode hemel.

Meer recensies van ikkebenhet Diana