Alquería een burcht aan de zonnige stoffige kust van Spanje

Ik heb dit boek net voordat het in de winkel lag mogen lezen. Land van echo's is het debuut van Mark Stokmans en ik vond het indrukwekkend.

Het is een fictieve historische roman over een jonge Hollander die in de Eerste Wereldoorlog aan de kant van de Duitsers vecht en daarna jarenlang door Europa zwerft.
Op een dag in 1929 zakt hij onder een boom in elkaar. Hij wordt gevonden door Vicente Urias, die hem meeneemt naar zijn landgoed en opneemt in zijn familie. Tussen hen ontstaat een hechte vriendschap en Herman raakt vergroeid met het land en de mensen. Dan breekt de Spaanse Burgeroorlog uit en moet Herman partij kiezen. Trauma’s uit het verleden doemen op.
In de chaos van de Burgeroorlog komt er liefde in Hermans leven en wordt hij vader van een zoon: Levi. Lukt het Herman in deze woelige tijden, in een land waarvan hij is gaan houden, op zijn eigen morele kompas te varen en zijn vrouw, zijn kind en iedereen die hem dierbaar is te beschermen?

Eerst had ik wat moeite om in het verhaal te komen dit kwam mede doordat er veel Spaanse woorden worden gebruikt. Gelukkig beschikt het boek achterin over een woordenlijst maar dat had ik helaas te laat gezien. Al lezende werd toch duidelijk wat er bedoeld werd en soms heb ik wat opgezocht.

Mark Stokmans heeft een beeldende manier van vertellen hij is niet beknopt en (be)schrijft op een rauwe soms kille wijze, voor mij heel goed passend bij het verhaal dat verteld wordt.
Er is een goed doordacht familieverhaal neergezet. Mijn favoriete personages waren Herman en zijn zoon Levi. De personages hebben ook voldoende diepgang.
Ik hou van historische romans door Land van echo's weet ik nu meer over de geschiedenis van Spanje. Knap is ook dat je voelt hoe de onderlinge verhoudingen zijn tussen de aanhangers van Franco en de militie. De boodschap van dit boek was voor mij dat je niet moet oordelen als je niet het hele verhaal kent. Het leven is nu eenmaal niet zwart wit."

Als laatste nog een mooie Quote uit het boek. (ik had er veel genoteerd maar deze raakte mij echt.)
"De dood is toch eeuwig? Nee, de dood loopt af als iedereen die jou kende ook dood is"

Land van echo`s is een mooi familieverhaal met een rauw randje en zeker ook een aanrader als je graag historische boeken leest.

Meer recensies van ikkebenhet Diana