Behoorlijk rauw & ferm alsof

Ine_leest 21 maart 2020
Valerie Tack heeft een boek geschreven?! Als er één iemand een boek zou schrijven, dan wel zij! Deze jonge leraar Nederlands zit vol visies, theorieën, bedenkingen en mijmeringen. Het moest er eens van komen om die op papier te zetten.

Rauw & alsof is een roman waarin het hoofdpersonage vele namen krijgt, maar hoe ze heet komen we niet te weten. Vogel, zondagskind, nymfomane, kind van de rekening … Ze verliest haarzelf in kortstondige romances. Ze kiest de mannen amper zelf uit en ondergaat het allemaal. Als trofee steelt ze een kopje waarna ze de man in kwestie niet meer terugziet. Die manier van omgaan is voor haar de verst mogelijke emotionele grens om te bereiken. Vogel heeft een broer, maar die verschijnt amper tijdens het verhaal. Haar moeder is jarenlang onderdrukt door haar man met lichamelijke mishandelingen als standaard communicatiemiddel. Deden de kinderen iets verkeerd, kreeg moeder de rekening gepresenteerd. Ze onderging het allemaal op een rustige en serene manier. Had schrik voor de buren, want ze maande haar man aan om niet in haar gezicht te slaan. Dit is moeilijker te camoufleren. Slechts één keer heeft vader zijn hand geheven naar Vogel, maar moeder bood haarzelf als schild aan. Zo ontsprong Vogel de dans.

“ Hij zei dat doodgeboren kinderen geen naam hoeven te krijgen, omdat ze simpelweg niet bestaan hebben. Ik heb er nooit meer anders over gesproken. Niet met hem en niet met iemand anders. Je vader dronk graag. Maar dat vergaf ik hem. Toen ging hij nog meer drinken. Tot ik in verwachting raakte van jou. Acht maanden lang raakte hij geen druppel aan. Maar jij werd geboren en je was een meisje.”

Dat Vogel geen liefde kent uit haar jeugd neemt ze mee in haar adolescentenperiode. Vele kortstondige relaties – en koffiekopjes – later valt ze voor een kunstenaar. Vogel ervaart een intense invulling van wat liefde zou kunnen zijn. Helaas heeft de kunstenaar een vaste vriendin.

“ Hij die nu daar, met haar, aan zee is.

Hij die haar verkiest.

Haar boven mij.

Ik wil zo graag eens de eerste zijn.

De enige.”

Vogel ziet dit als de zoveelste afkeuring. Er is geen andere uitweg; de man moet sterven. De openingsscene uit Rauw & alsof beschrijft hoe Vogel een man doodt. Ze doet dit zeer doordacht en zonder enige twijfel. Vogel heeft alle stappen netjes uitgekiemd en heeft zelfs al een motief klaar.

“ Ja, ik heb gedaan wat ik moest doen. Hij heeft het niet verdiend, dat niet, maar er zat niets anders op. Het was hij of ik.”

Ik was al fan van Valerie Tack nog voor ik het boek gelezen had. Ik moest en ik zou Rauw & alsof lezen. Ik heb hem dan werkelijk ook verslonden. De stijl waarmee Tack schrijft is zo mechanisch, helemaal to – the – point. Verwacht je dus niet aan omschrijvingen, dagdromen en feelgood. Deze roman is zo in elkaar gezet dat je verleden en nu in korte hoofdstukken aangeboden krijgt. Ik hou van de getormenteerde protagonist. Ze is zo duister. Haar intenties zijn goed, ze zet haar vriendelijkste masker op. Maar in se is ze graag alleen. Houdt ze van anderen op hun honger te laten zitten en overstijgt het maatschappelijk beeld over hoe een vrouw moet zijn.

Meer recensies van Ine_leest