Maak kennis met Nyah C28

Ine_leest 04 juni 2021
“Als ze de kikker in ene pot met kokend water gooiden, sprong hij er zo weer uit. Maar als ze de kikker in koud water deden en dat langzaamaan aan de kook brachten, bleef de kikker zitten totdat hij gekookt was.”
Nyah C28 leeft met haar ouders Vera en Nic in een woonvertrek onder de grond. De Oversten zorgen ervoor dat alle inwoners de regels volgen en sanctioneren indien die niet gerespecteerd worden. Als ze niet gehoorzamen of doen wat ze moeten doen worden ze gestraft, gemarteld of naar werkkampen gestuurd. Nyah heeft geen idee wat dat dan inhoud, alleen weet ze wie ernaartoe wordt gestuurd niet meer terugkeert. De Zonnewendefeesten komen eraan waarbij de redders van de maatschappij, de Regenten geëerd worden. Die helden wisten dat er een kernoorlog ging plaatsvinden en bouwden een ondergronds netwerk van tunnels waarin ze de bevolking konden beschermen. Zonder die tunnels had niemand de Laatste Oorlog overleefd. Door de gevaarlijke straling die tijdens die strijd is opgewekt zijn die tunnels nog steeds de thuis van velen. De Regenten deelden Europa in zeven verschillende Grote Huizen in. En die families regeren over Nieuw – Europa. Wanneer Nyah plotsklaps meegenomen wordt door de Oversten ontmoet ze zo een vooraanstaand familielid van de Grote Huizen.
“‘Toon het gepaste respect in het bijzijn van Charles George de Tweede, zoon van George William de Eerste, heer van de Oostelijke Wateren en erfgenaam van het Leeuwenhuis.’”
Nyah en wat andere meisjes zijn uitverkozen om Charles George te plezieren en hem nakomelingen te schenken. Nyah wil echter geen deel uitmaken van dit machtsvertoon en weigert haar te onderwerpen, maar die houding heeft dramatische gevolgen. Er worden meisjes mishandeld met de dood als gevolg. Na de Zonnewendefeesten neemt de perversiteit van Charles George alleen maar toe. Op hulp van de Regenten hoeft Nyah deze keer dus niet te rekenen. Die zijn zich momenteel aan het afzonderen om de festiviteiten verder te zetten met de nodige flessen drank.
“Mijn woorden lijken hem niet te vinden en ik zie het merk richting mijn borst gaan. Ik sluit mijn ogen en klem mijn tanden op elkaar. Hij zal me niet horen schreeuwen. Dan raakt het ijzer mijn huid. Duizenden messteken schroeien zich een weg richting mijn hart. Schokkend probeer ik los te komen, weg van de pijn, maar de Oversten houden me op mijn plek. Terwijl Charles George het merk harder tegen mijn huid duwt, word ik slap.”
Wanneer Nyah de hoop bijna heeft opgegeven stapt een gelijkgezinde op haar af. Met die hulp kan ze ontsnappen en alles achter zich laten. Maar deze beslissing maakt haar kapot. Ze kan haar familie, vrienden niet zomaar achterlaten in dat hol. Ze kan zich nooit helemaal vrij en veilig voelen zonder haar angsten terug onder ogen te zien om iedereen te bevrijden.
Ruby Coene is voor mij nu al de revelatie van 2021. Met De grote race wist ze me zo te verrassen door puzzels, raadsel en een oude legende in een spannend verhaal te verweven dat ik nagelbijtend benieuwd was naar haar YA Sahana. Ze breekt af met het gekende, traditionele en brengt de ganse mensheid onder in tunnels onder de grond. Aanvoerder in het verhaal, Nyah vertelt het verhaal vanuit haar perspectief. Ze ondergaat de angst, de honger en haar taken met opgeheven hoofd. Ze komt op voor haarzelf en de mensen rondom haar. Coene is nochtans niet mild voor de personages. Ze laat ze martelen, overgieten met zwavelzuur, brandmerken, stikken en nog veel, veel erger. Het verhaal rolt soepel vooruit waarbij personages verschijnen en weer verdwijnen. Nyah krijgt hulp uit onverwachte hoeken en kan niet anders dan vertrouwen hebben in de kansen die zich voordoen. Als Coene haar troef uit de hand speelt, waarbij Nyah niet is wie ze denkt te zijn, blijf je nagelbijtend verder lezen. Welke kant gaat dit verhaal uit? Zal Nyah de kracht vinden om haar familie te bevrijden? Kunnen ze de Regenten verslaan? Coene schrijft met Sahana een stevige, pittige en vernieuwende Young Adult die schreeuwt naar een vervolg.
Deze recensie (en nog veel meer) kan je ook vinden op Instagram @ine_leest

Meer recensies van Ine_leest