De wet van Murphy

Ine_leest 21 april 2021
“Heb jij dat ook weleens?
Dat je vreselijke jeuk hebt op plekken waar je nét niet bij kunt?
Of dat er nog maar een piepklein velletje toiletpapier aan de rol hangt, nét nadat je een grote boodschap hebt gedaan? Of dat er alleen nog maar ijskoud water uit de douche stroomt, precíes als jij eronder staat?”

Deze dingen – en nog vele vele andere – komen we allemaal wel eens tegen. Ongeluk! Slecht opgestaan! Niet goed opgelet! Ik had het niet gezien! NEEN! NEEN! NEEN! Ik weet nu wel beter. Niks ongeluk of slecht opgestaan. Dit is het resultaat van het sluwe werk van de Dwarsliggers. Wie? De Dwarsliggers! Wat doen ze dan? Awel, ze liggen dwars. Wacht…
Laat me beginnen bij het begin; Dwarsliggers zijn minuscule kleine wezentjes. Ze wonen in riolen diep onder de grond waar het krioelt van het ongedierte. Groenlingen, dat zijn Dwarsliggers in opleiding worden door meester Dram klaargestoomd om op eindmissie te kunnen. Wanneer ze slagen mogen ze in de Wirwarstraat aan het werk. Stip is zo een groenling. Wel de ergste die meester Dram ook gehad heeft. Al zijn klusjes lopen slecht af. Toch mag hij op de valreep nog meegaan op eindmissie.
“Woning 1: alle kamers voorzien van een laag stof
Woning 2: een stuk speelgoed kwijtraken
Woning 3: een gaatje maken in een tand van een bewoner
Woning 4: alle snoeren in de wirwar maken
Woning 5: de badkamerkraan laten lekken”
Tijdens een van die missies loopt het echter goed fout wanneer Stip in aanraking komt met een mens. Maar het wordt nog erger als stip waardering krijgt voor die jongen. Nog erger? Ja, hoor! Hij helpt hem zelfs ferm een handje. Met dit losbandige gedrag zal het heel moeilijk worden om te slagen als Dwarsligger.
Rico Hop en Bas Schel, wat een topboek hebben jullie gemaakt! Het verhaal leest als een trein, de nieuwsgierigheid is direct gewekt en de originaliteit spat ervan af. Rico Hop neemt je mee naar de wereld van de dwarsliggers. Rico maakte een aantal nieuwe woorden die bij de wereld van de dwarsliggers horen. Handig is de verklarende woordenlijst achteraan, maar de context biedt al voldoende verklaring. Dus geen nood, je kan het verhaal prima volgen zonder de woordenlijst.
In 38 hilarische hoofdstukken worden thema’s als pesten, vriendschap, respect voor de natuur aangekaart. Deze thema’s zijn zeer herkenbaar voor de jonge lezer en spreken hen dan ook enorm aan. Volgens mij een prima boek om in de lagere school te gebruiken.
Voor de illustraties zorgde Bas Schel en zonder zou het boek helemaal niet hetzelfde zijn. Ook hierin is humor te vinden. De cijfers van de hoofdstukken zijn verdwenen, ondersteboven getekend of zelfs verkeerd. De uitvindingen van de Dwarsliggers, zoals de husselfrussel en de jeukkietelaar worden uitvoerig getekend. Want waarvoor zou je nu een lekprikker kunnen gebruiken?
En ik maar denken wanneer er iets fout loopt dat de wet van Murphy hier vaak toeslaat….. tsssss, die dwarsliggers toch!

Meer recensies van Ine_leest