Electra mag mijn BFF’je worden.

Ine_leest 05 maart 2020
De volle 732 bladzijden nam Riley me mee! Ik reisde van New York City tot in Kenia, Afrika. Samen met Electra, de jongste van de zussen D’Aplièse, volgen we de aanwijzingen van haar afkomst. De 26 – jarige is een wereldbekend fotomodel. Ze is egocentrisch, zelfingenomen en heeft een sterke wil. Haar leven bevestigt alle clichés die we kennen rond modellen; feesten, drugs, de wereld rondreizen, alcohol, vurige maar kortstondige romances en rijkdom. Wanneer haar leven als bij donderslag wordt omvergegooid ondergaat ze de confrontatie met haar grootmoeder. Die tot op heden geen weet had van haar kleinkind. Door het overlijden van Pa Salt ging de bal aan het rollen (net zoals bij de andere vijf zussen). Oma Stella brengt Electra terug naar de jaren 30 tot bij haar overgrootmoeder Cecily Huntley – Morgan. Die leefde een groot deel van haar leven in Kenia. Stella vertelt haar alles in geuren en kleuren. Dit om het ganse plaatje te snappen. Terwijl Electra moet afrekenen met haar kwelgeesten in het heden wordt ze heen en weer geslingerd naar haar verleden.

Lucinda Riley is geboren in Ierland. Na een carrière als filmactrice schreef ze op 24 – jarige leeftijd haar eerste boek. 20 miljoen exemplaren later in 35 verschillende talen is het dus onnodig te melden dat Riley het schrijverschap beheerst en momenteel ook domineert. Riley haar sterkte zit hem in het soepel verweven van fictieve personages met historische figuren. Zo komt onder andere Rosa Parks, de Amerikaanse burgerrechtenactiviste, ook even voor in Electra’s verhaal. Nog een ander sterk punt is de beeldende schrijfstijl. Kenia vormt deze keer het decor van Cecily’s verhaal. De fauna en flora, de droogte, de regenachtige periodes … het wordt allemaal geïntegreerd om sfeer en ruimte goed te creëren. Het is precies of ik ben er nu zelf geweest.
Nu is het een jaartje wachten op (het laatste?) deel van de Zeven Zussen. Er zijn toch heel wat vragen opgedoken. Een grote vraag die vaak terugkomt: Wie is nu die zevende zus? Ik ben heel benieuwd naar het slotdeel!

Meer recensies van Ine_leest