@ine_leest

Ine_leest 27 juli 2019
Sneeuw in september gaat over twee hartsvriendinnen die hetzelfde kruis moeten dragen. Beide hebben ze een chronische ziekte. Beiden snappen ze welke pijn ze ondergaan, welke medicijnen wel en niet helpen, welke behandeling verlichting brengt, welke dokter te consulteren en welke lichaamsbewegingen ze beter kunnen vermijden. Toch ervaart Maud haar lijdensweg helemaal anders dan Jutta. Zo anders dat ze voor euthanasie kiest. Jutta begrijpt er helemaal niks van. Hun vriendschap komt zo onder zware spanning te liggen. Maud blijft vastberaden om een vervroegd levenseinde uit te voeren en Jutta blijft hardnekkig koppig wezen. Is hun vriendschap hier wel tegen bestand? Terwijl Maud een deur sluit, gaat er bij Jutta eentje open.

Kathelijn was een ongekende auteur voor mij, maar is met Sneeuw in september blijkbaar niet aan haar proefstuk toe. Wat opzoekwerk leverde de volgende info:
- leerkracht Nederlands
- schreef al een aantal boeken voor jongvolwassenen
- schreef heel wat theaterstukken en bewerkingen van stukken/ boeken.
Deze actieve veertiger schreef het verhaal van Jutta met een zeer vlotte pen. Geen enkel ogenblik gaat het vervelen. Je krijgt een correcte schets over reuma; pijnen, aanvallen, behandelingen... waardoor het me wel zeer herkenbaar wordt. De kaft vind ik schitterend!
Dank je wel @van_halewyck

Meer recensies van Ine_leest