Een vakantie in een luxeresort op een verlaten eiland, doen?

Ine_leest 18 december 2019
Uit! Parelwitte stranden, helderblauwe zee en stralend weer we dromen er allemaal al weer over. Ook de familie Geuns is vertrekkensklaar. Een onbewoond Vietnamees eiland, uitgebaat door Vingroup, is hun reisbestemming. De lokroep van de anonimiteit door op een privé-eiland te vertoeven is groot. Daarvoor heeft de familie Geuns een enorm budget over. Vervoerd worden met een helikopter, dag en nacht bediening van ontelbaar personeel, alle luxe en weelde. De vakantiegangers hebben hoge verwachtingen wanneer ze landen op Mong Ngua Island. Producent en manager Mark Geuns is de pater familias. Zijn vrouw, de knappe en beroemde filmster Veronique, Marks dochter Emily en de tweeling Juul en Gust sluiten het gevolg. Ook kinderoppas Mieke en personal assistent Dimitri vergezellen de groep. Die twee zorgen ervoor dat de familie op hun wenken bediend worden. De vakantievreugde verdwijnt wanneer het begint te regenen. De vooruitzichten van de ganse dag binnen te zitten doet het enthousiasme danig zakken. Wanneer die regen dreigt uit te monden in een cycloon komt de familie echt in het gevaar. Vingroup beslist om het eiland niet te evacueren in de hoop dat de cycloon al bij al wel zal meevallen. De eilandbewoners en de toeristen zijn dus op zichzelf aangewezen. Wanneer de cycloon levens kost, trachten Mark en Veronique nog erger te voorkomen. Vingroup poogt om die rampzalige gebeurtenissen in de doofpot te steken. De cycloon heeft niet enkel miserie blootgelegd. De gevolgen zijn desastreus ...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit boek helemaal onderaan de stapel had gelegd. De cover, de kleur van de achterflap, de titel ... het sprak me niet echt aan. Ik had dus een extra duwtje nodig om dit boek toch vast te nemen. Maar wat ben ik blij met de aanmoediging. Bedankt, Inan!
Ik heb enorm genoten van het verhaal. Ik ben heel blij om het schrijversduo Herbert De Paepe en Els Depuydt te leren kennen. Die twee auteurs hebben al heel wat furore gemaakt met voorgaande thrillers. Tarantula, Swartwater en Mensenvlees zijn eerder enorm bejubeld door lezers, pers en juryleden van onder andere de Diamanten Kogel en de Gouden Strop.
Met Het Narrenschip schreven ze hun vijfde thriller. De vlotheid waarmee ze sfeer scheppen, dialogen neerzetten en drama beschrijven is ongezien. De beeldende taal schept de fictieve wereld volledig in je hoofd. De empathie voor de protagonist met zijn gezin is enorm groot. Ongeloof steekt de kop op wanneer er hen ingrijpende gebeurtenissen overkomen. De spanning wordt danig opgebouwd door regelmatig terug in de tijd te springen. In die flashbacks maken we kennis met het ontstaan van het angstaanjagende eiland. Die stukken worden er danig in verweven en geven met mondjesmaat info weer waardoor je heel gespannen en nieuwsgierig bent om verder te lezen. Durf jij een reisje aan naar Mong Ngua? Voor mij hoeft het niet, hoor!

Meer recensies van Ine_leest