Kom dat zien! Kom dat zien!

Ine_leest 23 december 2022
“Dimetriu betaalde de boodschappen die hij meebracht nooit. Dat was waar. Maar betalen, dat was een zaak voor de rijken. Wij waren arm.”

Er zijn zo van die boeken die op je pad komen waarvan je helemaal niet kan inschatten welke indruk ze op je zullen maken. Boeken die je leest in de veronderstelling een leuke leestijd te beleven, naar ongekende werelden te reizen of een nieuwe cultuur leert kennen. Bij De zoon van de berentemmer is het onmogelijk om te achterhalen welke impact het verhaal heeft op de lezer. De zoon van de berentemmer heeft het gewoon allemaal;

1. Een meesterlijke cover waarop een beer te zien is.

Dit krachtige dier bewees al eerder zijn aantrekkingskracht sinds de film l’Ours op mijn pad kwam. Dit sterke wezen is ingekleurd met de tinten waarin je een heldere nacht zou omschrijven. In de beer zie je een caravan vol mensen zitten en een soort aanhangwagen. Die aanhangwagen blijkt later een kooi te zijn waarin een beer woont en het wagentje vol blijkt Mica te zijn; de auto waarin de familie Zidar wonen en reizen.

2. Een verhaal over hoe het lot van een jongen het leven van een ganse familie kan beïnvloeden.

Het staat in de sterren geschreven dat Ciprian de rol van zijn vader gaat verderzetten. Ze stammen af van de Ursari; de berentemmers. Dus Ciprian zal beren temmen. Toch heeft auteur Xavier – Laurent Petit een totaal ander doel voor zijn protagonist.

3. Goed vs kwaad.

Dimitriu heeft gestolen bij de plaatselijke slager waardoor de dorpsbewoners in opstand komen en de familie onder lichte dwang wil laten vertrekken. Om hun woorden kracht bij te zetten hebben ze fakkels mee. Jammergenoeg vliegt Mica in brand en kunnen ze niet vluchten. Tot overmaat van ramp is dit nog maar het begin van al het onheil dat boven hun hoofd hangt. Daddu sluit een pact met enkele louche types die beweren hen te kunnen helpen vluchten. Uiteraard tegen betaling. Deze overeenkomst zal de familie nog zuur opbreken.

4. Talent ontdekken wanneer je denkt dat er helemaal geen talent aanwezig is.

Lazar Zidar, afstammeling van de farao’s van Egypte en beschermeling van keizer Sigismund is een berentemmer. Samen met beer Gaman struinen ze markten af en doen ze trucjes in de hoop wat geld op te rapen. Ciprian is verantwoordelijk voor Gaman. Hij houdt de beer in toom en zorgt dat die rustig is wanneer hij moet optreden. Het staat in de sterren geschreven dat Ciprian in de voetsporen van zijn vader gaat treden. Toch wijkt het levenspad van Ciprian danig af dat het zelfs voor hemzelf een groot mysterie is.

“Met schaken kun je winnen of verliezen. Maar met lezen is verliezen onmogelijk. Dat is magisch. Met de zesentwintig letters van het alfabet kun je alle boeken van de wereld schrijven. De moeilijkheid was dat ik heel veel woorden niet snapte.”

Meer recensies van Ine_leest