Het komt allemaal wel goed.

Ine_leest 05 juni 2021
In Shakespeare kent me beter dan mijn lief neemt Ibe Rossel je mee in de geschiedenis van de Engelse literatuur. Ze is experte Engelse literatuur en vond in die stapel stoffige, en misschien wel nutteloze Engelstalige romans een heel pak concrete levenslessen. Deze lessen zijn inzetbaar en concreet toegepast op het leven al gelijk in welke eeuw we ons bevinden.
“Ik analyseer en dissecteer net zo graag Tinderberichten als Shakespearesonnetten.”
En dat is wat Ibe voor ons doet in haar boek; levenslessen van dode auteurs onder de loep nemen en met ons delen. Die lessen worden in vijf handige en herkenbare categorieën ingedeeld;
1 Ze vinden jou ook leuk
In dit hoofdstuk lees je onder andere hoe Jane Austens Pride and Prejudice je kan leren om te flirten en hoe het spel van afstoten en aantrekken te spelen.
2 Je zin krijgen
Ibe analyseert de negenhonderdtal dikke klepper Middlemarch van George Eliot. Ze garandeert ons dat we dankzij deze klassieker altijd en overal onze zin kunnen krijgen. Tijdens een discussie waarin je hoopt jouw zin te kunnen krijgen is het belangrijk om net iets meer greep op de ander weten te krijgen. Als je daarin slaagt, succes gegarandeerd! Straks hier even uitproberen…
3 Jaloers zijn
William Shakespeares Othello wordt in dit hoofdstuk uiteengezet. Het is van alle tijden dat we op bepaalde momenten overmeesterd worden door jaloezie. Het overkomt ons en je kan er niks tegen doen. Ook Othello begaat een gruwelijke fout gestuurd door jaloersheid. Zo vermoordt hij zijn eigen vrouw. De vergelijking ‘groen zien van jaloezie’ doet hier zijn intrede en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt.
Ibe vervolgt haar levenslessen nog met de klassieker On the road van Jack Kerouac waarin je de kunst van het vermijden wordt bijgebracht. Daarna sluit ze af met Bartleby, The scrivener van Herman Melville en Franny and Zoey van J.D. Salinger. Aan de hand van deze verhalen wordt uitstelgedrag uitgelicht.
“Het komt allemaal wel goed.”
Met deze lege uitspraak worden we vaak gesust en getroost. Ook Ibe kreeg het menig maal te horen bij het schrijven van haar boek Shakespeare kent me beter dan mijn lief. Dan zijn er twee mogelijkheden; ofwel maak je zo min mogelijk woorden vuil aan jouw uitstelgedrag ofwel verkoop je zo veel mogelijk praatjes om je uitstelgedrag te maskeren. Als ik het dankwoord mag geloven zullen familie en vrienden van Ibe vooral deze laatste ondervonden hebben. Ik richt me even tot deze personen met een boodschap van algemeen nut: Bedankt om deze vorm van uitstelgedrag die je ook opmerkt bij Franny uit Franny and Zoey te tolereren en Ibe de tijd en de ruimte te bieden om ons haar schrijverstalent bij te brengen! BEDANKT!

Meer recensies van Ine_leest