Wat als spoken toch bestaan?

Ine_leest 08 april 2021
“Ik wed dat jij niet in spoken gelooft. Gelijk heb je. Spoken zijn een verzinsel voor in griezelige films. Spoken zouden mensen zijn die geen rust vinden en daarom nu onrust stoken bij anderen. Als er al spoken zijn – en ik zeg: als… dan wonen ze in een kasteel of op een kerkhof. Ze zijn grijs of wit. Ze hebben geen eten of drinken nodig en lachen doen ze niet.”
Lode, Lieze, mama, papa en een heel stel dieren wonen in Akker 5. Lodes mama is dierenarts en brengt vaak dieren mee naar huis om ze te verzorgen of om extra in de gaten te kunnen houden. Lode en Lieze zijn maar wat blij met al die beesten in huis. Papa is een knutselklusjesman; hij begint altijd vol goede moed aan een nieuw projectje, maar werkt dit nooit af. Zo wacht Lode al jaren op zijn boomhut… Wanneer papa beslist om de trap af te breken, speculeren broer en zus er al over hoelang ze via de ladder naar hun kamer zullen moeten. Ze nemen eerst de kast onder de trap onder handen, wat een rommel ligt daar. Maar er ligt niet enkel rommel, zo merkt Lode op. Er was nog iets anders… er woonde al die tijd een spook die nu zijn intrek heeft genomen in Lodes kast.
“‘Jij woonde in de kast onder de trap.’ Opgetogen sloeg ik op mijn knieën. ‘Daar zat ik inderdaad gerust. Tot gisteren. Tot je vader besloot mijn verblijf af te breken.’
‘Jij bent degene die de trap zo doet kreunen en kuchen.’ ‘Ik heb geen idee waar je het over hebt.’ Roger schraapte zijn keel nog eens goed.”
Op manische maandag kondigt meester Robin aan dat de moestuinklas wordt geopend. Deze openluchtklas wordt gebruikt om buiten les te kunnen geven. Lode en zijn moeder zorgden voor de dieren; twee konijnen, een cavia, een dwerggeitje, kippen en twee schapen. De komende weken kunnen de leerlingen zich opgeven om de dieren en de planten te verzorgen. Uiteraard is Lode er als de kippen bij om z’n hulp aan te bieden. Konijn Broes is ontsnapt en Lode beschuldigt Raf en Mattis, de twee pestkoppen van de klas. Als er ook nog mest is uitgesmeerd over de ganse moestuin wordt Lode boos. Via z’n zus verneemt Lode dat hij zelf als dader wordt gezien. Lode is woedend en vastbesloten de moestuinvandalen te ontmaskeren. Hiervoor krijgt Lode hulp uit een wel heel onverwachte hoek.
De spookspeurders – de moestuinvandalen is geschreven voor Tine Bergen. Deze Leuvense schrijfster is de oudste uit een gezin van vier kinderen. Al van kinds af was ze omringd met een hoop dieren én fijne verhalen. Na enkele recente boeken zoals; Vissen praten niet, Zullen we het liefde noemen? en de jongerenreeks over Het college richt Tine haar schrijverstalent op een jonger publiek. De spookspeurders, de moestuinvandalen is een spannend verhaal voer rechtvaardigheid, vriendschap en dieren. Lode heeft het hart op de juiste plaats en verzet tonnen werk om de dieren te verzorgen. Als hij valselijk wordt beschuldigd trekt hij ten strijde om rechtvaardigheid te laten zegevieren. Spook Roger is een eigenaardige figuur met vreemde gewoontes en nogal saaie routines. Zo houdt hij van het knisperende geluid wanneer je choco over een beschuitje smeert en kijkt hij steevast bij de buur naar een snookerwedstrijd op tv. Lode houdt zijn nieuwe gast geheim en is dan ook blij wanneer hij beslist om Lode te helpen.
Als je op tinebergen.be kijkt vind je een zoektocht en een online escapegame over De Spookspeurders. Zeker de moeite om te doen!

Meer recensies van Ine_leest