Open de deur naar dit bijzondere boek

Ingrid Do 07 mei 2024
Cassie Andrews werkt in een boekwinkel wanneer een vaste klant plotseling overlijdt. In zijn handen heeft hij een boek voor Cassie: het Boek der deuren. Een magisch boek waarbij elke deur iedere deur is en je zo door je huiskamerdeur in Venetië terecht komt. Er blijken meer magische boeken te zijn die zowel prachtige als vreselijke dingen kunnen doen. Veel mensen willen deze boeken daarom in handen krijgen en niet iedereen heeft goeds in de zin. Dit zorgt voor veel geweld en gevaar en moeten ze voor hun leven vrezen. Ze krijgt hulp van haar goede vriendin Izzy en Drummond Fox die een bibliotheek met magische boeken heeft.

Het boek begint langzaam met het introduceren van de personen en soms uitgebreide beschrijvingen van de bestemmingen. En dat heeft Brown mooi gedaan, want ik zag Venetië tot leven komen. Het duurde wel even voor ik in het boek kwam, maar als je eenmaal in zit, wordt het moeilijk om het boek weg te leggen. Op een gegeven moment reis je naar verschillende plekken en periodes. Soms werd dat een beetje rommelig, vergezocht en verwarrend, maar ik moet wel toegeven dat alle lijntjes kloppen en weer samenkomen. En wie wil er nu niet een boek hebben die elke deur die je maar wil kan open.

Het boek is niet in een genre te vangen met elementen van thriller, fantasy, horror, roman en tikkeltje feelgood. Het boek is mooi, magisch, spannend, duister, luguber en verwarrend. Aangezien dit het debuut is van Brown belooft het veel voor zijn verder oeuvre. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Meer recensies van Ingrid Do