Een nieuwsgierige gringo neemt je mee op reis naar Mexico

Ingrid Do 09 september 2020
De oude gringo Paul Theroux gaat met zijn eigen auto een avontuurlijke reis maken door het gevaarlijke Mexico. Hij gaat eerst de diverse grensovergangen over en reist uiteindelijk via Mexico Stad naar het zuiden. Vooral bij de grenssteden krijgt hij verhalen over de drugskartels, mensensmokkelaars (coyotes) en de corruptie. Hij merkt al snel dat veel politieagenten corrupt zijn, maar zoals hij zelf zegt "Wat je wilt als je een reisverhaal leest, is het onverwachte, een vleugje angst"
Hij verblijft in de diverse plaatsen enkele dagen tot weken en praat met de inwoners van Mexico. Uit de gesprekken blijkt dat veel mensen ooit in de VS zijn geweest om te werken en vanwege familieomstandigheden terug moesten naar Mexico en door steeds strengere eisen de VS niet meer inkomen. Je gaat begrijpen waarom mensen willen vluchten naar de VS omdat in veel gevallen de situatie in Mexico uitzichtloos is. Hij gaat uitgebreid in op sommige gebruiken en rituelen zoals bijv Santa Muerte . Hij maakt vrienden in Mexico en komt via deze vrienden op plekken waar normaal gesproken gringo's niet terecht zullen komen.
Waarschijnlijk wilde hij niemand die hij sprak tekort doen, want soms zijn de verhalen van de mensen wat lang en komen ze aardig met elkaar overheen. Ook het hoofdstuk over Mexicaanse schrijvers en wat zij over Mexico schreven vond ik te lang. Wat ik miste in het boek was een plattegrond van Mexico zodat je écht met hem op reis kon.

Ik ben blij dat ik met Paul Theroux op reis mocht om zo veel te leren over Mexico, de inwoners, de rituelen en de problemen. Theroux zegt het zelf heel mooi: "Je begint te begrijpen hoezeer de mensen zich klem voelen zitten, hopeloos en door niemand opgemerkt; en dat er voor niemand iets verandert; terwijl jij, de reiziger, er gewoon weer vandoor gaat"

Meer recensies van Ingrid Do