Geef mij toch maar wat moderner

Ingridje 12 februari 2020
Qua opmaak wederom een pareltje uit de stal van Uitgeverij Hamley Books. De professionaliteit en de mooie vormgeving geven deze uitgeverij dat extraatje tegenover andere uitgeverijen en is bij mij een reden te meer om zeer veel zorg te dragen voor zo’n mooi ontworpen boek.
Het dorp is het twaalfde en nieuwste boek van de hand van Belinda Aebi. Ze is niet aan haar proefstuk toe maar steeds is er leven aan het water in haar verhalen verweven. Dus in dit boek ook.
Het dorp is in verschillende hoofdstukken ingedeeld waarbij elk hoofdstuk een ander personage in beeld brengt.
Eline wil via een wedstrijd een stageplaats veroveren bij Het belang van Limburg en komt door autopech in aanraking met het dorp Koolbeke. Een dorp waar de tijd is stil blijven staan en als ik zeg stil staan bedoel ik een dikke 70 jaar, toen er nog geen sprake was van telefoons, televisies, moderne snufjes, auto’s. En waar iedereen bij het woord van de bijbel leeft, letterlijk en figuurlijk.
Snel merkt Eline dat er heel wat vreemds in dit dorp gebeurt. Langs de ene kant intrigeert het haar, langs de andere kant kan ze niet snel genoeg terug weggaan. Maar er is ook iets grondig mis met enkele jongeren in dit dorp. Allemaal hebben ze een misvorming…
Het tweede, bijna grootste hoofdstuk in dit boek, behandelt het gezin Cockaert. Hugo Cockaert is CEO van een farmareus en weet van de misvormingen in Koolbeke. Maar het farmaceutisch bedrijf kan meer geld verdienen aan een geneesmiddel voor een andere doelgroep dan aan de jongeren met de misvormingen. Hierdoor komt de veiligheid van het gezin in gedrang…
Het dorp sleept je onmiddellijk het verhaal in door een spannende proloog. Wanneer het dorp zijn ware gezicht toont ben je blij dat je in een modernere versie hiervan leeft maar ik begrijp best dat er gemeenschappen zijn die nog op de bijbel zweren. Niet mijn ding want net zoals in het verhaal gebeuren er dingen die het daglicht niet mogen zien.
Zeer sterk verteld met een goede verhaallijn maar naar het einde toe begon mijn aandacht toch een beetje af te nemen.
Desalniettemin heeft Het dorp me enkele uren in spanning laten lezen.

Rating: 3,5/5

Meer recensies van Ingridje