Uitzonderlijke geschiedenis over slavernij en een vrijgekochte elite in Suriname in de 19de eeuw

Inktvloei 22 december 2023
Dit boek is een fenomeen. De geschiedenis van Suriname is niet erg bekend in Nederland. Er zijn wel een aantal boeken over geschreven, maar de geschiedenis is bijvoorbeeld door Bouterse ook gecensureerd. Dit deel van de geschiedenis is door mevrouw Neslo aan de vergetelheid ontrukt. Het heeft me het hele boek door geboeid.
Ik heb het begrip 'manumissie' leren kennen. Het is gebaseerd op oude Romeinse wetten en betekent eigenlijk 'loslaten' letterlijk 'uit de hand wegzenden' van een slaaf. Hoe dat allemaal gaat is uitgebreid verteld. Ook een aantal mensen worden nader geschetst. Ik wist niet dat het zo duur (haast onbetaalbaar) was om een slaaf vrij te kopen. Ook de overheid pikte nog een aardig graantje mee van dit vrijlopen.
Dit is een boek voor alle mensen die geïnteresseerd zijn in de omgang van mensen in verschillende posities en die toch ook meer deden voor een slaaf dan ik verwachtte. Het is een ander verhaal dan 'Uncle Ben's Cabin' van Harriet Beecher Stowe.

Meer recensies van Inktvloei