Leuk wandelboek met routes langs bekende plekken uit het leven van Nescio (Jan Grönloh)

Inktvloei 09 oktober 2023
'Is u Amsterdammer?' vraagt Bavink aan Japi, de uitvreter, bij hun eerste ontmoeting. Diens antwoord luidt: 'Ja, Goddank'. Nescio, pseudoniem van J.H.F. Glonloh (1882-1961), was ook Amsterdammer. Hij woonde en werkte bijna zijn gehele leven in de stad. Ook zijn verhalen spelen zich grotendeels af in Amsterdam. In dit boek zijn twee wandelingen opgenomen die u voeren langs onder meer Gronlöhs geboortehuis, zijn lagere en middelbare school en zijn woonhuizen. Vanzelfsprekend worden daarbij de meest Nesciaanse plekken van Amsterdam,zoals de Sarphatistraat, niet overgeslagen.

Als lezer van Nescio, pseudoniem voor Frits Grönloh, moet deze titel wel opvallen. Het is namelijk de kennismaking met Japi, één van de mislukte idealisten uit de boekjes van Nescio. Grönloh zelf was socialist en vervuld van idealen. Op de één of andere manier had hij steeds te maken met idealisten die van alles probeerden om hun idealen werkelijkheid te laten worden, maar uiteindelijk teleurgesteld raakten en een beetje rondhingen bij elkaar. Hij is zelf overleden in Zonnestraal, een sanatorium bij Blaricum, ontworpen door Duiker. Duiker was een idealistische architect, die wel gestalte heeft weten te geven aan zijn bouwkundige idealen.
In dit boekje zijn twee wandelingen door Amsterdam, die de moeite waard zijn, opgenomen.
Die worden pas echt leuk nadat de wandelaar de boeken van Nescio (ik weet het niet) heeft gelezen.

Meer recensies van Inktvloei