Origineel en ontzettend mooi

Irene 31 december 2019
Ik moet bekennen dat ik het verhaal van Aladdin eigenlijk niet kende. Ik ken Aladdin en de geest in de fles, maar verder kwam ik niet. Gelukkig was hier de hertelling van Sjoerd Kuyper en hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere boeken, vind ik het een mooie en goede bewerking. Kuyper heeft een hele fijne schrijfstijl waardoor een langer bestaand verhaal voor iedereen leesbaar is geworden.

Per twee pagina’s is er één pagina tekst en één pagina met een mooie grote illustratie die de naastgelegen tekst ondersteunt. Hoewel er twintig verschillende illustratoren met verschillende manieren van illustreren aan dit boek hebben meegewerkt, vind ik het toch knap dat het verhaal één geheel is. Iedere illustratie past bij de tekst en op iedere pagina is genoeg te zien. Ik herken elementen van de voor mij bekende illustratoren, maar ook heb ik kennis gemaakt met nieuwe werken.

De omslag van het boek geeft de sfeer van het verhaal goed weer. De titel, in het goud, geeft zelfs al een extra dimensie aan het verhaal voordat je begint. Bij het bekijken van de schutbladen ontdekte ik alle namen van de illustratoren in een lettertype dat iets van het Arabische weg heeft. Heel origineel en draagt ook weer bij aan het geheel.

Het concept is hetzelfde als bij Reinaert de Vos, maar toch staat hier weer een uniek en bijzonder mooi boek. Complimenten aan uitgeverij Hoogland & Van Klaveren, Sjoerd Kuyper en alle illustratoren! Ik kan niet anders dan vijf sterren geven aan dit boek. Ik heb genoten (en gelachen om de geest in de fles).

Meer recensies van Irene