Wéér een aanrader

Irene 01 juni 2020
Heel eerlijk gezegd hoef ik niet na te denken over de boeken van Emma Anna en of ze goed zijn, want ze lezen altijd erg fijn. Ook dit keer weer krijgt ze het voor elkaar om mij als lezer continu geboeid te houden. De verhalen zijn meeslepend, maar vooral heel echt en menselijk. Dat vind ik knap aan haar verhalen en schrijfstijl. Ik volg haar schrijfproces op Instagram en hoewel ze ook weleens vastzit bij bepaalde scènes, lijkt het alsof ze vooral schrijft wat in haar opkomt. Geen moeilijkheden of zoeken naar situaties waardoor het gemaakt wordt, nee gewoon zoals ze het voelt of in haar hoofd zit. Het voelt echt, ook wel herkenbaar. Een mooie weerspiegeling van hoe het leven kan lopen.

In dit verhaal volgen we Skylar en Jesse. Skylar is gebroken, dakloos en vooral kwaad als ze weer bij haar moeder aanklopt. Zonder dat ze het echt wil, wordt opgenomen in haar moeders nieuwe, maar roerige gezin. Ze houdt zich voor dat het tijdelijk is, tot ze iets voor zichzelf gevonden heeft. Naarmate de tijd verstrijkt beseft ze hoe eenzaam ze zich heeft gevoeld, vooral als ze Jesse leert kennen. Jesse, de intrigerende en op het eerste gezicht vreemde zoon van haar moeders vriend.
Met hem deelt ze de zolder, soms best lastig als je in eerste instantie niet op gezelschap zit te wachten.

“Liefde toelaten is niet makkelijk als je doodsbang bent om iemand kwijt te raken, maar als ze weer gelukkig wil worden, zal Skylar toch echt haar angsten moeten overwinnen.”

Eerste wat opvalt is weer de vlotte, toegankelijke schrijfstijl en dat beide personages goed zijn uitgewerkt. Mede door de wisselende perspectieven, allebei hun verhalen komen op deze manier goed naar voren. Ik was onder de indruk van dit verhaal. Op bepaalde momenten herkende ik mij ook wel in bepaalde uitspraken van Skylar en ik herken mij niet heel snel in personages.

De plottwisten zag ik niet aankomen (meestal ook het idee van een plottwist) en daar werd ook niet zozeer naartoe gewerkt. Dat is fijn, je zit er niet zozeer op te ‘wachten’ en het verhaal wordt naar mijn idee veel beter. Daarnaast zie je in het leven bepaalde dingen ook niet aankomen en gebeuren ze ook gewoon. Mooi om te lezen hoe het epiloog een waardige afsluiter is van dit verhaal.

Dus als je op zoek bent naar een fijn te lezen verhaal met diepgang, dan zou ik je dit boek aanraden!

Meer recensies van Irene