#gewehèhèhèldig

Irene 07 oktober 2020
3,5/4 sterren
'Want wie leeft als een geit, die heeft de tijd.'

In de wei staat zelfbenoemd geitengoeroe, lifegoatch en mensenfluisteraar Dena. Ze observeert, weet graag alles en eet vooral alles wat de mens haar geeft. Op haar instagrampagina zou Dena vast iets zeggen dat ze dol is op boterhammen, sla en schillen #ilovefood. Als Dena door influencer Sarah wordt ontdekt, wordt ze ongekend populair. De gevolgen voor deze BG (Bekende Geit) zijn niet te overzien.

Denk je eens in dat een geit jou zou bestuderen en daar iets van zou vinden: dat is gekkiggeit. Toch denkt en observeert Dena vanuit haar wei met medegeit Grietje.
Op sommige vlakken verschilt Dena helemaal niet zo erg van ons als mens. Wij observeren ook, vinden overal iets van, willen het naadje van de kous weten en hebben ook liefde, aandacht, een praatje en eten nodig. Toch onderscheidt dit boek zich wel, want Cindy Pieterse weet door de ogen van Dena het gedrag van de mens op een rake manier te beschrijven.

De geitengoerroe heeft over ieder type mens wel iets te zeggen, maar hoe leuk of druk haar dag ook was, ook zij is actief op Instagram. Ze post wat ze meemaakt, waar ze blij van wordt of repost berichten van BN’ers die langs zijn gekomen: Freek Vonk, Dafne Schippers, Gerard Joling.

Dena lijkt een soort praatpaal te zijn geworden en komt op die manier heel veel te weten over de mensen uit de buurt. De zuchtmevrouw over haar eenzaamheid, Jacqueline met een traumatisch verleden, de koerier die de gezonde lunches van zijn vriendin aan Dena en Grietje geeft en zelf liever naar de snackbar gaat en natuurlijk Sarah en Ghislaine, de oprichters van geitenyoga.nl.
Geitenyoga wordt ineens een ding en de ene na de andere yogabrigade komt een les volgen. Doordat filmpjes van haar viral gaan, wordt Dena gevraagd om langs te komen bij Jinek, De Wereld Draait Door en andere (radio)programma’s. Dierenactivisten worden wakker en dat levert weer een heel andere situatie op.

Al deze mensen en hun verhalen geven een herkenbaar en eerlijk beeld van de mens. Door de humor is het grappig, maar de boodschap eronder is heel duidelijk en kritisch naar de maatschappij toe. We zijn teveel bezig met ons ‘perfecte’ uiterlijk, het aantal volgers op social media en het aantal likes op een post. Minder de focus daarop, maar meer het gras op zoals Dena in een TED-Talk aangeeft. Of in haar eigen woorden: #lovemylife #happiness #weigevoel.

De beschrijving van de mensheid doet Pieterse op een zeer komische manier waardoor het én vlot leest, maar je ook regelmatig zit te grinniken. Dat laatste heb ik niet vaak, maar bij dit boek wel. Dena zegt waar het op staat zonder dat we de kans krijgen er te moeilijk over na te denken.
Een hilarisch, maar vooral ook goed boek over de huidige tijd met #fitgirls, #personal coaches, #social media en #influencers.
Ik denk dat ik niet meer zoals eerst naar geiten kan kijken zonder te denken wat deze geit zich af zou vragen of wat hij of zij over mij zou denken. Ik hoop dat ik jullie een beetje kan influencen om dit boek ook te gaan lezen, want ik vind het een aanrader. Het is #gewehèhèhèldig.

Meer recensies van Irene