Lees dit boek!

Iris 29 juni 2020
Na het lezen van dit boek kon ik de eerste paar minuten allen maar bazelen. Wat voor fantastisch en episch verhaal had ik nu net gelezen? Ik ben van fan! Ik ben zooooo fan! En hoef nu nog maar een jaar te wachten op het vervolg na het lezen van die gruwelijke klifhanger op het eind T.T

Er zijn tal van redenen op te noemen voor mijn enthousiaste reactie. Sommige groot, sommige klein, maar elk zorgde ervoor dat ik dieper en dieper viel voor Sjamaan van de Zwarte Dood. Zo is er om te beginnen de wereld. Aangezien de schrijfster van te voren aangaf dat dit boek gebaseerd is op de mythe van Hades en Persephone, was ik heel benieuwd naar de setting. Wat voor wereld zou ik aantreffen? Met goden of juist niet? Hoe passen Sjamanen in het geheel? Oh ik had zoveel vragen!

J.M. Anna liet in het begin echter niet heel veel doorschemeren waardoor ik een beetje moeite had om het totaalplaatje te zien. Om erachter te komen hoe al die puzzelstukjes in elkaar pasten. Niet iets wat iedereen zal kunnen waarderen, maar ik vond het uiteindelijk heerlijk. De mogelijkheden waren talrijk en ik kon eindeloos speculeren. Zodra ik eenmaal een goed beeld had van alles had was ik verknocht!

Want wat is dit een fascinerende wereld! Vol magie waarbij de natuurkrachten centraal staan. Waar christenen eens een keer daadwerkelijk als de verschrikkelijke en meedogenloze veroveraars worden neergezet die ze ook waren. Met leuke verwijzingen naar de mythe, zoals de namen van de personages. En met een o zo fascinerende geschiedenis waar ik graag meer over wil weten!

Dan is er het über spannende en o zo meeslepende verhaal zelf dat me binnen de kortste keren helemaal gevangen had. Want helaas is niet alles rozengeur en maneschijn in de wereld van Narä en rukken Christenen op om de laatste heidenen aan te vallen. Al hun bezittingen af te pakken en te moorden en verkrachten. Ja dit is helaas niet altijd een even leuk verhaal om te lezen. Zeker als blijkt dat ook in haar eigen samenleving niet alles koek en ei is.

Dit alles beschrijft J.M. Anna in een hele pakkende en heerlijke schrijfstijl waarbij ze niet vergeet om diepgang te creëren door verschillende issues aan de orde te laten komen, zoals volwassen worden en je eigen weg volgen. Bovendien is niet alles zoals het lijkt, zeer zeker niet! Het was dan ook fantastisch om alle lagen weg te pellen en alle raadsels op te lossen. Nou ja voor zover dat kon, want dat einde… Die klifhanger… Beetje misdadig om de lezer zo te laten hangen :(

Laten we de personages niet vergeten die ook heel divers, complex en goed uitgewerkt zijn. Ze zijn niet overduidelijk zwart of wit. Nou ja, wanneer je ze beter leert kennen en gaat begrijpen. Allereerst is er Narä, onze hoofdpersoon die te stellen heeft met een extreem, maar dan ook extreem beschermende moeder die haar het liefst ergens in een of andere grot wil verstoppen, ver weg van andere mensen. Met als gevolg dat ze behoorlijk onwetend en naïef is opgegroeid. Wat was het dan ook heerlijk om haar uit haar schulp te zien kruipen. De Wereld met haar te ontdekken, de wereld waarvan ik al aangaf dat die een stuk grimmiger was dan me lief is. Maar Narä houdt zich zo goed als ze kan staande en leert ondertussen wijze lessen. Geholpen door mijn geliefde Hedhis.

Hedhis, de aanvankelijk stoïcijnse en zeer mysterieuze sjamaan. Die langzaam maar zeker ontdooit in het bijzijn van de levendige Narä en die ik helemaal in mijn hart heb gesloten. Dan is er ook nog de sprankelende Hera, die zo heerlijk en open is. Zo anders dan haar mega jaloerse naamgenote en… en… Oké sommige wilde ik het liefst in een toren sluiten om ze nooit meer onder ogen te hoeven komen :)

Last but not least is er natuurlijk de romantiek, want duh, dit is een fantasy romance! Die was werkelijk om van te smullen. Hierbij wil ik wel even duidelijk vermelden dat het om een slowburn gaat. Iets wat ik van tevoren dus niet wist en waardoor ik me op sommige momenten zo frustreerde tijdens het lezen (en ook de enige reden dat ik dit boek niet de volle vijf sterren kan geven). Maar uiteindelijk al die kleine stapjes en gebaartjes die onze MC maakten de fangirl in mij o zo giddy. Want wat zijn deze twee toch schattig samen!

Conclusie
Dit is by far het beste boek dat ik tot nu toe heb gelezen in 2020. Boordevol actie en goed uitgewerkte personages. Met een fascinerende wereld en über spannend verhaal dat gewoon naar meer smaakt (zeker na de cliffhanger…). Dan is er bovendien ook een zwijmelwaardige slowburn romance als kers op de taart. Kortom dit boek bevat alles, maar dan ook werkelijk alles dat deze boekenwurm zich maar kan wensen en ik raad hem dan ook van harte aan, aan iedereen die van fantasie houdt. Dus gaat heen en lees dit fantastische verhaal!

[DISCLAIMER: ik heb een gratis recensie exemplaar ontvangen van de auteur. Dit heeft mijn mening echter op geen enkele wijze beïnvloed]

Meer recensies van Iris