Heerlijk boek vol chemie, lieve karakters en tropes

Iris Windmeijer 10 juli 2024
In Het spontane liefdescontract probeert Poppy met een leugentje om bestwil weg te komen. Ze krijgt de hulp van niemand minder dan ijshockeyer Dallas. Maar dan blijkt dat ze beide wat goede PR kunnen gebruiken in de vorm van een geloofwaardige relatie en starten ze met fake dating.

Toen ik het pakketje van Het spontane liefdescontract binnen kreeg, waren een aantal tropes al uitgespeld: fake dating en hockey romance! En dit alles speelt zich af in het schattige stadje Loveland, dat bekend staat om haar romantische aard: small town romance is dus ook een score! Het plot is dus ook binnen twee zinnen samen te vatten, maar dat is niet erg. In dit boek weet Walsh een heerlijk, liefelijk verhaal neer te zetten tussen Poppy en Dallas.

Door het duale perspectief lees je het verhaal vanuit Poppy en Dallas. Zeker een succes bij fake dating, want zo weet je als lezer al vanaf de eerste pagina’s hoe de karakters aan elkaar denken, én hoe hun gevoelens zich ontwikkelen. Fake dating is nooit een goed idee: het eindigt altijd met gevoelens. De chemie (zonder steam) tussen Poppy en Dallas is zeer prettig en leest goed weg, waardoor je het hele boek zit te zwijmelen. Bijvoorbeeld wanneer hij haar beschermt, of wanneer ze stiekem buiten het ‘liefdescontract’ afspreken, of wanneer hij wat tegen haar zegt in gebarentaal ~ wat ze normaal gebruikt met haar vader. Dallas komt over als de perfecte vriend, maar hoe kan Poppy dan geen gevoelens voor hem krijgen?

Gelukkig heeft Walsh het dunne plot wel beter ingekleed: beide karakters krijgen een goed achtergrondverhaal, waarbij duidelijk wordt waarom ze op bepaalde manieren reageren. Zoals de oma van Dallas, die hem heeft opgevoed. Dallas heeft geen contact met zijn ouders, en draagt het geheim waarom als een last met zich mee. Dat is heel anders dan Poppy, die is opgegroeid in een gelukkig gezin met liefhebbende ouders en twee zussen. Al deze familieleden weten op hun eigen manier indruk te maken in het verhaal.

Ook de carrières van Poppy en Dallas geven het verhaal meer body. Poppy heeft haar eigen ontbijtrestaurant, maar de rekeningen stapelen zich op. Bovendien wordt duidelijk dat ze schulden heeft, én het dorp haar niet steunt… maar waarom? Dit kleine mysterie zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt!
Het liefdescontract met Dallas lijkt dé oplossing. Hij wil zijn imago als bad boy kwijt, en een nep-relatie met de lieve maar normale Poppy kan hem helpen zijn carrière weer de juiste kant op te wijzen. Hij is namelijk de aanvoerder van het ijshockeyteam en een van de beste spelers van het land. Maar sinds een heftige gebeurtenis, is niets meer hetzelfde…

What you see is what you get met Het spontane liefdescontract. Een heerlijk boek vol chemie, lieve karakters en de tropes fake dating, small town romance en hockey romance zijn een super combinatie!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/het-spontane-liefdescontract-courtney-walsh/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer