Heftig, triest maar met een diepere laag

Iti boekjuweeltjes 24 januari 2023
"Ik pak een lauwe en leg de rest koud. Met het flesje aan mijn mond laat ik me op de keukenvloer zakken. Het plafond lijkt zo'n tien meter hoog, waardoor de leegte voelt als een boze reus die me treitert om me klein te houden. Precies zoals ik er nu bij zit. Doe maar. Het is best fijn om klein te zijn. Dan is er tenminste niemand die me ziet."

Klein en onzichtbaar is alles wat hij wil zijn, Martin. Of meer nog, weg. Weg van alles en iedereen. En hoe fijn lukt dat met alcohol. Je helemaal klem zuipen totdat alles zwart wordt en je niks meer ziet of hoort of überhaupt nog voelt...

Een greep uit het miserabele leven van Martin. Een periode uitgelicht in een dikke maand waarin elke dag wordt beschreven. Een periode van net na sinterklaas tot aan ongeveer Driekoningen na oud & nieuw. Een periode waarin veel gebeurt. Een periode waarin we Martin leren kennen. Van binnen en van buiten. Onverzorgd, smoezelig, stinkend. Martin weet maar nauwelijks zijn dagen te vullen, kampt met een alcoholverslaving en een pornoprobleem. Hij is die man, waar je niks van wilt hebben, dronken aan de bar, gluurend naar meisjes.We leren zijn verhaal kenen, die hem langzaam maar zeker verteert, treitert, en zich te pas en te onpas aan hem opdringt. In hevige flashbacks en herbelevingen die een loopje met hem nemen.

Een, in en in triest verhaal, verdrietig. Met een enorme vaart geschreven. Plat, grof, rauw. Heftig, seksistisch, maar met een diepere laag. Daar moet je tegen kunnen en let op, het kan triggerend zijn. Toch kon ik het wel lezen. Ik, met mijn verleden. Juist om die diepere laag, het verhaal achter de persoon. In het begin moest ik wennen aan de flashbacks, die zich zomaar vermengen in het verhaal. Maar dat went, het werkt. Het werkt namelijk precies als in het brein van Martin en daarom past het.

Bedankt! De heer R. En Ambilicious dat ik het boek mocht ontvangen als recensie-exemplaar. Wat mij betreft een geslaagd romandebuut. Ik ben wel benieuwd naar meer.

Meer recensies van Iti boekjuweeltjes