In de schoenen van haar vader

Jack Schlimazlnik 22 juli 2019 Auteur
Ik las het e-boek in de Vakantiebieb. Dat is vermoedelijk de reden dat alle afkortingen uit kleine letters zonder punten bestaan, ook aan het begin van een zin. vs is dus VS voor Verenigde staten en niet voor versus. Een bevriend schrijver vermoed dat de afkortingen oorspronkelijk in kleinkapitaal zijn opgemaakt, en dat dat niet goed naar de e-tekst is geconverteerd. Dat maakt het lezen van e-boeken niet makkelijker.

Het verhaal is raar. Het boek speelt in 2015, het jaar waarin het is gepubliceerd. Het is nu 4 jaar later. Het gaat over Nederlandse politiek, maar behalve Pim Fortuyn zijn alle namen van politici (en hun partijen) verzonnen. Het is geen sleutelroman en geen faction, wat het onwennig maakt (en daarmee mis je ook politiek commentaar van de auteur: de partijen zijn vaag, hun standpunten tamelijk cliché). Daar komt bij dat er al technische ontwikkelingen zijn beschreven die we in 2019 nog steeds niet hebben, en dan heb ik het niet over de drone uit de titel. Het is een soort sciencefiction, en dan toch weer niet.

De hoofdmoot van het verhaal gaat over spionage, politiek gekonkel en het onder de pet houden van bepaalde informatie. Hoofdpersoon Eliot Koler is de opgejaagde oud-militair met psychische issues. De andere hoofdpersoon is Ava, minister van Defensie, die wat al te letterlijk in de schoenen van haar vader staat, en die bovendien erg knellen. Die literaire symboliek ligt er helaas wel erg dik op, waardoor je denkt dat de auteur een schoenenfetisj heeft.

Het verhaal is redelijk spannend, hoewel de achtervolgingsspanning uit het begin later niet terugkomt. Er zijn iets te veel toevalligheden, iets te slimme mensen bij de good guys, iets te domme mensen bij de bad guys en het grote complot dat wordt onthuld is tamelijk ongeloofwaardig.
Het idee van robotisering of kunstmatige intelligentie wordt helaas slecht uitgewerkt, daar had veel meer urgentie en realisme aan gegeven kunnen worden. In sciencefiction worden die thema's maar al te vaak behandeld, waaronder in "Ik, robot" met de wetten van de robotica.

Meer recensies van Jack Schlimazlnik