Maakt de belofte niet waar

Jack Schlimazlnik 13 april 2020 Auteur
Ik las het e-boek uit de ThuisBieb app. Op basis van eerdere recensies en de reputatie van Annejet wilde ik dit boek graag lezen.

Er is veel dat goed is aan dit boek. De schrijfstijl is prettig, wat we van Annejet gewend zijn. De invalshoek is interessant, namelijk een Duitse politica met een Duits verleden (dat erg aan dat van mijn familie doet denken, die tijdens de oorlog in het Roergebied woonden), met verdere Duitse aankleding - het schrijversduo heeft op dat vlak zijn werk goed gedaan.
Het verhaal zelf is interessant: een gevluchte Duitse politica, Annika S. (luchtig gebaseerd op Petra HInz, die in 2016 "verdween") strandt in Noord-Holland waar ze herinneringen heeft aan strandvakanties met haar grootouders, die daarheen gingen omdat de grootvader daar een fijne tijd had in de Tweede Wereldoorlog, ver weg van het echte oorlogsgeweld. Dat verhaal verloopt tamelijk spanningsloos, het gaat vooral om het overleven met "niks".
Daardoorheen loopt het verhaal van Josef en zijn dochter Anna. Josef is een Joodse bankier die voor de oorlog al vluchtte naar Nederland en een vakantiehuisje had in de streek waar in het heden de politica is ondergedoken. Anna, de dochter, heeft zich na de oorlog in het huisje teruggetrokken, het enige dat er van haar leven voor de oorlog nog over is. Dit verhaal is wat minder boeiend, omdat het grotendeels de lijnen van het cliché volgt, een Joodse familie in de jaren '30, we weten allemaal hoe het afloopt. Hoe tragisch dat ook is, het voegt niets meer toe aan een thriller.
De derde verhaallijn is voor Martin, rechercheur. Hij komt pas vrij laat in het verhaal en doet niet echt veel, behalve hetzelfde als de cliché rechercheur uit Nederlandse misdaadverhalen: piekeren over privéproblemen. Uit berichten elders blijkt dat Martin het centrale personage in de reeks thrillers moet worden die het schrijversduo willen uitgeven, maar hoewel de volgende titel al aangekondigd was voor 2019, is deze nog niet verschenen.

De drie verhaallijnen komen bij elkaar als Annika diefstal van haar tas opgeeft bij Martin, Anna wordt vermoord en in haar huis de tas van Annika wordt gevonden. Annika komt zo in het bezit van persoonlijke spullen van Anna, want de politie heeft niet goed gecontroleerd wat er in de tas zat. Door emoties gedreven gaat Annika nu op onderzoek uit naar de moord op Anna en komt door de inhoud van de tas iets op het spoor. Kennis die gevaarlijk is. Uiteindelijk komt Martin haar redden en eindigt het in romantiek. Juist die plot hangt een beetje van toevalligheden aan elkaar, maar andersom is de grote ontdekking die Annika doet nogal voorspelbaar. Ook is er minstens één grote scène in het begin van het boek (Martin is getuige van een dodelijk ongeval) die er verder totaal niet toe doet. De aanloop ervan lijkt een infodump te zijn over de achtergrond van Martin, die al piekerend rondrijdt.
Juist dat die thrillerelementen niet goed zijn gecomponeerd maakt dat ik dit boek niet zo best vind. Daar komt bij dat Annika deel uitmaakt van de invloedrijkste Duitse familie, voor wie geld nooit een probleem is. Dan vraag je je af of die haar zomaar laten gaan, waarom ze haar niet achterna gaan, waarom ze hun netwerk niet gebruiken om haar op te sporen. Zeker de opgevoerde advocaat zou toch wegen moeten kennen om hier en daar met wat steekpenningen op een minder legale weg de vrouw te kunnen traceren,.Dat zou het verhaal vele malen spannender maken, want nu staat er tot vrijwel aan de ontknoping voor Annika weinig op het spel.

Meer recensies van Jack Schlimazlnik