spannend en mysterieus

Jaimy Smeets 13 januari 2020 Auteur
Ik mocht meedoen aan het boekvonnis van Thrillerlezers. Bedankt Thrillerlezers en Hamley Books voor het recensie-exemplaar.

Ik had hoge verwachtingen van Azerty, niet alleen omdat ik overdonderd was door eerdere boeken van Sandra J. Paul maar ook omdat ik heel benieuwd was naar haar debuut.
Azerty is eerder uitgebracht bij een andere uitgever en kreeg daar niet de kans om op te bloeien.
Nadat Sandra Hamley Books oprichtte speelde het idee om Azerty opnieuw uit te brengen, en zo geschiedde.

Marijn wordt op 8-jarige leeftijd ontvoerd door een psychisch gestoorde vrouw.
Ze heeft zelf haar eigen zoontje verloren, maar is ervan overtuigt dat hij haar is afgenomen en dus nog ergens rondloopt.
Als ze Marijn met zijn gezin in een winkel ziet, als ze op verlof is vanuit de psychiatrische instelling waar ze verblijft, weet ze zeker dat dit haar Davy is.
Ze volgt het gezin naar huis en slaat haar slag op een onbewaakt moment: ze neemt Davy mee.
Marijn vecht zijn weg terug naar vrijheid, maar zal nooit meer de onbezonnen jongen zijn die hij ooit was.

Jaren later krijgen Marijn en zijn broer Kris een erfenis geschonken van hun oudoom Oscar, die na een relatief kort ziekbed overleden is.
De beide broers besluiten de erfenis en het daarbij behorende kasteel aan te nemen en trekken in.
Marijns vriendin Louise gaat mee en de huishoudster Micheline en haar dochter Ellen blijven ook in het kasteel wonen.
Al gauw lopen de gemoederen hoog op als blijkt dat Kris en Louise elkaar niet kunnen luchten of zien.
Ook Micheline heeft zo haar bedenkingen bij de nieuwe bewoners en dit alles zorgt voor een gespannen sfeer.
Het zal niet lang duren voordat dit mis gaat.

Dit was er weer zo eentje: een boek dat je even moet laten bezinken.
Wat een verhaal.
De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je een compleet beeld krijgt van hoe deze mensen in elkaar zitten.
Ook de onderliggende relaties worden goed weergegeven en als de eerste bom ontploft, ontstaan ook de eerste verdenkingen.
Maar is iedereen wel wie we denken dat ze zijn of zit er meer achter.
De spanning bouwt zich op en alle eindjes lijken samen te komen, maar een plottwist zorgt ervoor dat we niemand meer kunnen vertrouwen.

Sandra laat weer een knap staaltje schrijfwerk zien, waarbij we ons thrillerhart kunnen ophalen. Azerty is spannend, mysterieus en grijpt je bij de keel.

Meer recensies van Jaimy Smeets