spannend en mooi verhaal

Jaimy Smeets 11 augustus 2020 Auteur
Thrillerlezers organiseerde een boekvonnis waarin we De uitweg van Ilona van Hilst lazen. Bedankt voor de interactieve leesclub en, ook aan Batavia Publishers, voor het recensie-exemplaar.

In De uitweg leren we in eerste instantie Marcia en Chris kennen.
Twee Nederlandse antropologen die naar Lanzarote verhuisd zijn.
Marcia is nog steeds aan het werk als antropologe en reist daarvoor op en neer.
Chris houdt zich vooral bezig met de bed and breakfast die ze runnen op Lanzarote.
Het gaat niet heel goed in hun huwelijk, maar beiden houden nog erg veel van elkaar en proberen er het beste van te maken.
Als Marcia voor haar werk weer naar Leipzig moet, verdelen de verhaallijnen zich tussen hen beiden.

Marcia is in Leipzig voor een belangrijk congres, maar krijgt daar ook opeens met persoonlijke aangelegenheden te maken als haar oud-collega Werner opduikt, samen met haar ex-vriendin Gina.
Alles begint te wankelen als zij met sterke aantijgingen komen, vooral aan het adres van Chris.
Ondertussen amuseert Chris een vriendengroep op Lanzarote.
Ze zijn op aanraden van Tom, een van de ouders van de groep, naar Lanzarote gegaan voor een bijkom-vakantie.
Opa Vlieg, zoals Tom liefkozend genoemd wordt, let intussen op hun kinderen.
Maar er speelt iets tussen Tom en Chris, iets waar niet precies de vinger op gelegd kan worden, maar wat echt raar aanvoelt.

De personages zijn heel goed uitgewerkt, ze hebben allemaal hun eigen nukken en kuren, maar hebben op hun beurt ook allemaal iets goeds of liefs. Echte menselijke karakters dus.
In het begin is het even puzzelen, vooral als de gasten arriveren, om te zien wie bij wie hoort maar dat is al gauw helemaal duidelijk.
Het gebruik van de verschillende perspectieven zorgt voor een hoog doorlees-gehalte.
Ook de vrij korte hoofdstukken werken hieraan mee.
De spanning zorgt op zijn beurt ook weer voor de nodige vragen en nieuwsgierigheid. Een mooie mix voor een goed verhaal dus.
Er gebeurt heel veel en het lijkt allemaal alleen maar bergafwaarts te gaan.
In eerste instantie wist ik niet goed wat ik me bij een avonturen-roman moest voorstellen.
Maar op het einde is dat helemaal duidelijk.
Het verhaal zindert van de spanning en de onderlinge relaties gooien nog extra olie op het vuur.

Uiteindelijk blijkt De uitweg niet alleen een spannend maar ook een mooi verhaal te zijn, een verhaal met een boodschap.
Van Hilst laat ons weer even zien wat belangrijk is, dat het leven kort is en we niks voor lief moeten nemen.

Meer recensies van Jaimy Smeets