niet slecht

Jaimy Smeets 18 december 2019 Auteur
Ik mocht meedoen aan de leesclub van Luitingh Sijthoff, bedankt voor het recensie-exemplaar.

Door het water door het vuur is het eerste boek met Tekla Berg in de hoofdrol.
Zij is arts op de SEH in het Nobelziekenhuis.
We vallen meteen binnen in haar hectische leven als ze te maken krijgt met 2 verschillende patiënten die acute zorg nodig hebben.
Het is onmiddellijk duidelijk dat Tekla heel veel in haar hoofd bewaart en daardoor heel specifiek kan reageren op de gevallen die binnenkomen op de SEH.
Mede door haar volle hoofd en werkdruk maakt Tekla gebruik van haar vertrouwde bommetjes om helder en wakker te blijven.
Als er in de Södertorm een explosie plaatsvindt en Tekla zorg moet dragen over een verbrande patiënt is de hectiek compleet.
Deze persoon is onherkenbaar verbrandt en in levensgevaar, maar voor Tekla voelt deze persoon heel bekend.
Als hij ook nog verdachte blijkt in de brand, krijgt Tekla de taak om te fungeren als tussenpersoon van het ziekenhuis richting de politie.

Wat lijkt op een sterke verhaallijn brengt voor mij vooral verwarring als zich ook nog een maffiafamilie en een motorclub in het verhaal mengen.
Veel personages, met naar het lijkt allemaal verschillende verhaallijnen.
Het is dan ook erg lang onduidelijk waar het heen gaat en wie op welke manier met elkaar verbonden is.
Wat wel meteen duidelijk is, is dat werkelijk elk personage er een verborgen agenda op na houdt wat het nog moeilijker maakt om verbanden te leggen.

Tegen het einde wordt het verhaal wel degelijk spannend en komen alle uitgegooide lijntjes samen.
Maar toch blijft de climax uit en ben ik niet helemaal zeker van het plot.
Het verhaal lijkt afgesloten, maar toch zijn er nog vragen.
Dit hoeft niet erg te zijn aangezien het om een eerste deel gaat, wellicht komen deze zaken nog terug in het volgende deel.
Maar voor nu ben ik niet verzadigd.

Meer recensies van Jaimy Smeets