Spannend, verrassend, origineel

Jaimy Smeets 13 maart 2020 Auteur
Ik mocht meedoen aan de leesclub van Mr. Nobody door de Perfecte Buren.
Bedankt Perfecte Buren en Karakter Uitgevers voor het recensie-exemplaar.

Een onbekende man wordt gevonden op het strand. Drijfnat, zonder schoenen, zonder jas en nog belangrijker, zonder enige weet van wie hij is of hoe hij op het strand terecht gekomen is. Politieagenten Graceford en Poole ontfermen zich over de man en al snel wordt hij overgebracht naar het ziekenhuis in Norfolk.

Dokter Emma Lewis is neuropsychiater in een Londons ziekenhuis. Zij is gespecialiseerd in het geheugen en alle aandoeningen die daaraan verwant zijn en wordt daarom gevraagd de gevonden man in Norfolk te onderzoeken en te behandelen. Emma is Norfolk echter 14 jaar geleden ontvlucht nadat er zich een drama heeft afgespeeld. Hoewel ze de patiënt heel interessant vindt, is het een hele opgave om terug te keren naar haar geboortestad.
De hoofdstukken wisselen zich hoofdzakelijk af tussen Emma en de man.
Zo krijgen we niet alleen een goede inkijk in de behandeling, maar leven we ook mee in Emma’s strijd tegen haar verleden en de strijd van de man om te onderzoeken wie hij is. De man lijkt Emma zelfs te herkennen, wat niet alleen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, maar ook tot een aparte verstandhouding leidt tussen dokter en patiënt.

Het verhaal is heel spannend en zuigt je erin mee vanaf het eerste hoofdstuk.
In het begin is het een grote vraag waar het verhaal heen gaat.
Doet de man alsof, of lijdt hij daadwerkelijk aan geheugenverlies? En waarom is juist Emma deze patiënt toegewezen? En waarom hier, in Norfolk?
Op het einde stijgt de spanning tot een climax waarin het plot nog een aantal verrassende wendingen krijgt.

Mr. Nobody is een verrassend spannende thriller die niet alleen ontzettend origineel is, maar ook heel interessant is omtrent de medische aspecten van het onderzoek.
Niets is wat het lijkt en zelfs als de medische feiten op een rijtje staan, blijft het gevoel er anders over te denken.

Meer recensies van Jaimy Smeets