top!

Jaimy Smeets 15 oktober 2020 Auteur

Ik mocht deelnemen aan de blogtour van Semper fi van Ellen Lina. Bedankt, ook aan uitgeverij Ellessy, voor het recensie-exemplaar.

Na negentien jaar durft Helena het eindelijk aan om open te zijn over wat haar overkomen is.
Door het schrijven van Nemesis komen er akelige herinneringen boven maar vindt ze ook een bepaalde rust.
Deze rust is echter van korte duur als blijkt dat er mensen zijn die niet zo blij zijn met het openbarende boek.
Semper fi heet de groep mannen die samen kwamen en er een wel heel aparte “hobby” op na hielden.
Na de vermissing van Lena’s beste vriendin Kim en haar eigen moeilijke periode is de groep opgeheven en zijn de leden opgepakt.
Na negentien jaar komt de oprichter van Semper fi vrij en het lijkt dan ook geen toeval dat juist nu de bedreigingen, aan Lena’s adres betreffende het boek, oplaaien.

Het verhaal speelt zich af in de tijd dat Kim vermist raakte en de periode erna. We krijgen een beeld van deze heftige periode maar geen uitsluitsel over wat er nu precies gebeurd is.
Ook krijgen we Lena in de tegenwoordige tijd te lezen.
Ze lijkt haar leventje aardig opgepakt te hebben maar als er veel boven komt van die periode, blijkt ze er toch nog lang niet overheen te zijn.
Daarbovenop komen de nieuwe dreigingen, zowel aan haar adres als dat van haar zoon, die ervoor zorgen dat Lena weer strak staat van de angst.

De spanning zit er gelijk in. Niet alleen door de verdwijning van Kim maar ook omtrent Semper fi loopt de spanning al snel aardig op.
Je voelt dat er ergens iets niet klopt maar de vinger is er niet op te leggen wat dit nu precies is.
De gebeurtenissen worden daarnaast ook nog eens erg gedetailleerd beschreven wat samen met de spanning zorgt voor een zeer lugubere setting.
Het is dus niet weggelegd voor lezers met een zwakke maag, maar ik kan het erg waarderen.
Mede door die constante spanning en het verwisselen van perspectief blijft het constant boeien.
Je moet gewoon verder blijven lezen en de waarheid moet nu zo snel mogelijk achterhaald worden.

De personages komen echt tot leven. Lina weet dit heel goed vast te leggen zonder overdadige details te gebruiken.
Zo laat ze de uiterlijke kenmerken wat in het midden, maar krijgen ze diepgang door hun karakter-trekken.
Er is heel goed over details nagedacht wat bijvoorbeeld goed tot uiting komt als Semper fi-oprichter James vrij komt.
Hij heeft geen weet van de digitale wereld waarin wij nu leven en heeft er dan ook moeite mee om daarin mee te komen.
Deze details zorgen voor een hoge geloofwaardigheid.

Het uiteindelijke plot is niet ver gezocht en komt dus ook geloofwaardig over.
Langzaamaan worden steeds meer dingen duidelijk rondom de leden van Semper fi en waarom het boek Nemesis, met gebeurtenissen van bijna twintig jaar geleden, voor grote opschudding zorgt.
De lijntjes worden uitgelegd en de spanning loopt nog een keer flink op.
Ergens zag ik welke kant het op zou gaan, maar toch zat het niet zoals ik dacht.
Ook dit was weer een geloofwaardige twist voor mij.

Semper fi is een thriller die je op verschillende manieren naar de keel grijpt.
Het zit heel goed in elkaar en er wordt diep gegraven zonder het plot en de geloofwaardig uit het oog te verliezen.

Meer recensies van Jaimy Smeets