uitgekookt

Jaimy Smeets 03 september 2020 Auteur
Pat Craenbroek schreef haar tweede thriller, Uitgekookt, vooral op basis van haar kennis van de gerechtelijke geneeskunde. Ze is hier zelf werkzaam in geweest en dat is dan ook zeker terug te vinden in haar boek.
Ze heeft zelfs verklapt dat enkele gebeurtenissen in Uitgekookt geschreven zijn op basis van bestaande casussen, wat het geheel een interessant maar ook geloofwaardig effect geeft.
Na Uitgebroed had ik al een goed beeld van Craenbroeks schrijfstijl: een makkelijk te lezen verhaal, maar met vele verschillende verhaallijnen waarvan niet direct duidelijk is of en hoe ze met elkaar te maken hebben.
Dit recept zien we dan ook weer terug in Uitgekookt.

Margaux Bakker is een jonge openbaar aanklager die erom bekend staat haren op haar tanden te hebben en zich 1000% voor haar zaken in te zetten.
Dit is ook weer het geval in haar nieuwe zaak, waar ze een arts in het gevang wil krijgen die onherroepelijke fouten gemaakt heeft.
Margaux voelt dat er meer achter zijn verhaal zit en wil dan ook het onderste uit de kan halen, dit tot ongenoegen van haar collega’s en meerdere.
Ze besluit er vol voor te gaan, ook als dit betekent dat haar relaties met collega’s erdoor op het spel komen te staan.
Ze begeeft zich op glad ijs, maar ergens is ook het vlammetje van de lezer aangewakkerd en staan we vol aan Margaux’ kant.

Ondertussen komen er meerdere zaken bij het parket van Leuven binnen.
Zo krijgen zij te maken met verschillende doden die op zijn zachts gezegd nogal bizar tot hun einde gekomen zijn.
Dit maakt dat hun zaken dieper uitgezocht moeten worden, maar een verband tussen deze zaken blijft in eerste instantie uit.
Ook leren we Fre kennen, een jonge man die verlamt in het ziekenhuis wakker wordt. Het duurt lang voordat hij helemaal begrijpt wat er met hem gebeurt is en waarom hij in het ziekenhuis ligt.
Maar als het balletje begint te rollen is er geen houden meer aan en ontdekken zowel Fre als de lezer, meer dan hen eigenlijk lief is.

Al deze karakters zijn door hun uiterlijke kenmerken maar ook door hun doen en laten goed van elkaar te onderscheiden.
Het is makkelijk om ze voor je te zien waardoor je het idee krijgt dat je ze echt leert kennen.
Ook worden er hierin lijntjes uitgegooid naar onderlinge connecties als blijkt dat sommige personages overeenkomende interesses hebben.

In het verhaal is een constante onderhuidse spanning aanwezig.
Deze wordt afgewisseld met een piek als er een dode gevonden wordt, maar ook als we een stapje verder bij het plot komen.
Langzaam beginnen de zaken verband en vorm te krijgen en in plaats van een snel einde, neemt Craenbroek ook hier de tijd om de lezer mee te nemen en het verhaal stap voor stap uit de doeken te doen.
De plot is er dan ook een die beetje bij beetje duidelijk wordt, maar toch de befaamde twist niet mist.

Zelf was Craenbroek bang voor de vloek van het tweede boek, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat hier geen sprake van is.
Uitgekookt is wederom een knap staaltje schrijfwerk. Een verhaal met vele lagen, die helemaal worden blootgelegd, je laat wikken en wegen en je met een voldaan gevoel achter laat.

Meer recensies van Jaimy Smeets