Zeekant

Jaimy Smeets 26 januari 2024 Auteur
Bedankt Zomer & Keuning voor het recensie-exemplaar van ‘Zeekant’.
Dat Priya geadopteerd is, is geen geheim. Dat ze graag meer over haar roots wil weten ook niet. Toch verloopt een bezoekje aan haar geboorteland Sri Lanka niet zoals gepland, waardoor Priya niet alleen met nog meer vragen blijft zitten, maar waardoor ze ook geen idee meer heeft wie ze nu eigenlijk is.
Ze besluit naar Zeeland te vertrekken om op een hippisch centrum te gaan werken, waar ze lekker veel met paarden bezig kan zijn en zich helemaal afsluit voor de mensen om zich heen.
Dat geldt ten strengste voor Stan, een hippie-achtige jongen die verre van alles afstaat waar Priya in gelooft.
Maar Stan laat zich zo makkkelijk niet uit het veld slaan.

Met Priya heb ik niet direct zo’n connectie als dat ik met de vorige personages in de ‘Liefdesstreken’-serie had. Ze is verre van vriendelijk tegen Stan en heeft meteen haar oordelen over hem klaar, terwijl ze zelf heel goed weet dat vooroordelen niet altijd kloppen.
Dat ze ergens mee zit is duidelijk maar voor de lezer wordt er niet direct uit de doeken gedaan wat het precies is dat Priya zo dwars zit.
Stan is een personage waar ik wel direct een klik mee heb. Hij bijt van zich af tegenover Priya maar laat zich niet door haar negativiteit uit het veld slaan.
Ook de overige personages zijn heel goed neergezet, ze hebben ieder een eigen karakter en ook een eigen rol in het verhaal.
Wat extra leuk is, is dat we de personages van vorige delen ook nog tegenkomen. Zeekant is dan wel een verhaal dat ook als standalone te lezen is, het is duidelijk dat het deel uitmaakt van een groter geheel.

Karin de Graaff heeft ook dit keer weer een verhaal geschreven met veel diepgang. Het spreekt onderwerpen aan die emoties los maken en waar onbegrip voor een bepaalde situatie omgezet kan worden naar begrip.
Het is een verhaal dat niet perse een oplossing of een einde heeft, precies zoals dat in het echte leven ook niet altijd het geval is.
Het is duidelijk dat het vooral om de manier gaat waarop de personages met dingen omgaan, die voor grote veranderingen in het verhaal zorgen.

Meer recensies van Jaimy Smeets