Ik breng je thuis

Jan Stoel 30 maart 2024
Carlina Buzio (uit Portugal afkomstig, maar werkend en wonend in Berlijn) heeft een mooie serie hardkartonnen boeken geschreven voor jonge kinderen vanaf achttien maanden. Eerder verschenen titels zijn Kom je thuis, klein kuiken? Kom je thuis kleine tijger? en Kom je thuis, klein konijn? Het concept van deze boeken is hetzelfde: in ieder boek kunnen kinderen vier dieren helpen de weg naar huis te zoeken. Dat kan via een gestanste weg die voor ieder dier net iets anders is. Op iedere cover zie je er een voorbeeld van. Op de linkerpagina van ieder boek staan strakke en heel herkenbare, vrolijke illustraties van alles wat met het dier te maken heeft. Op de rechterbladzijde zie je de weg die afgelegd moet worden. Kinderen volgen die weg door een schijfje met daarop het kleine dier te bewegen totdat het dier thuis is.

In deze serie – zo’n hele serie van deze boekjes staat natuurlijk erg mooi in de kinderboekenkast thuis – is er nu ook het deeltje Kom je thuis, kleine haai? waarin Kleine Haai graag naar huis gaat, evenals een kleine papegaaiduiker, een mini-octopus en een krabje. Ze hebben allemaal in zee gespeeld. Jonge kinderen leren spelenderwijs zeedieren en planten die in het water voorkonen: een kwal, een schildpad, zeewier, een zeester, een zeeslak en een zeepaardje. Een napslak is een schelpdier waar ik nu niet bepaald als eerste aan denk. Alle ‘kleine’ dieren, haai, krab, octopus en papegaaiduiker komen die dieren op hun slingerweg naar huis tegen. Leuk voor de kinderen om die te ontdekken, Fraai is de wijze waarop Buzio de papegaaiduiker aan de orde stelt. Een nest in de rotsen, een spectaculaire duikvlucht van de rots naar huis en een visje als traktatie voor het jonge dier.

Het herkennen van de dieren, taalontwikkeling en ontwikkeling van de fijne motoriek (door het schijfje te verplaatsen) komen aan de orde als je met dit boekje werkt. Kennen de dieren nog meer dieren die in het water leven en wat weten ze ervan? En het veilig thuiskomen geeft ook iets van het gevoel weer dat kinderen ervaren als ze weer in hun eigen vertrouwde huis terug zijn.

Recensie is eerder gepubliceerd op Bazarow.com

Meer recensies van Jan Stoel