Knap maar ook teleurstellend

Janets 20 juni 2019
Ik begon aan dit boek met veel enthousiasme. Het was me aangeraden én ik mocht meedoen aan de Hebban leesclub. Uiteindelijk ben ik blij dat ik het heb gelezen, het verhaal waar het mij om ging (de driehoeksverhouding tussen Charlie, Miranda en Adam) is mooi uitgewerkt en heeft onverwachte wendingen die veel te maken hebben met Kunstmatige Intelligentie en de dilemma's waar wij als mensen tegenaan lopen op dit vlak. Willen we robots ontwerpen die in rap tempo intelligenter zullen zijn dan wijzelf? Kan dat of is dat zelfs een zekerheid? Heel interessant! Hebben die robots dan een bewustzijn? Een eigen wil?
Het tijdsbeeld waarin McEwan het verhaal plaatst is ook interessant; begin jaren 80, de Falkland oorlog speelt. En daar is dan het futuristische element van de Adams en Evas (de robots) in geplaatst. Ook heeft McEwan delen van de geschiedenis veranderd, de Beatles treden bijvoorbeeld weer op. Grappig maar voor mij too much. Zat ik net lekker in het verhaal, kwam er weer een hele politieke verhandeling......

Meer recensies van Janets