Een belangrijk verhaal

Janets 28 april 2020
Apeirogon is het verhaal van Rami en Bassam. Een Israëliër en een Palestijn en beiden verloren ze hun dochter als gevolg van het conflict. Hun verbroedering en hun inspanningen voor vrede komen prachtig naar voren in dit boek. Dit doet McCann niet alleen door het verhaal van Rami en Bassam en hun families te vertellen maar hij vertelt nog veel meer verhalen, 1001 om precies te zijn. Hij vertelt onder andere over vogels, over Mitterand, over ontdekkingsreiziger Costigin, over koorddanser Philippe Petit. Het is me (nog) niet van alle verhalen duidelijk wat ze bij dragen aan het 'grote verhaal' maar het is een heel mooi, omvangrijk! boek geworden dat voor een groot gedeelte op waarheid berust.
Ik vond het een mooi en belangrijk verhaal. Voor mij leidden alle verhalen wel af van wat voor mij het hoofdverhaal was. Daar wilde ik graag ingezogen worden en het zo meebeleven. Door de afleiding die de meestal korte verhalen bij mij veroorzaakten was ik steeds uit dat overkoepelende verhaal waardoor het me emotioneel niet zo raakte, ik werd niet in het verhaal getrokken.

Gelukkig las ik het boek 'samen' met anderen, Apeirogon las ik namelijk voor de Hebban leesclub, ik ben bang dat ik het anders opzij gelegd zou hebben om later verder te lezen. Ik weet niet wanneer later dan zou zijn geweest. En ik ben blij dat ik het heb gelezen.

Meer recensies van Janets