Prachtig, niet voor tere zielen

Janets 13 september 2023
Herman gaat na de Eerste Wereldoorlog, waarin hij vocht aan Duitse zijde, in Spanje wonen. Hij vindt daar een thuis in een oud Moors huis dat hij eigenhandig herbouwt. Hij vindt vriendschap, liefde en verbondenheid. Zijn rechtvaardigheidsgevoel is groot.
Hij ziet zich door de vreselijke oorlog die in Spanje start en die tijdens zijn leven niet echt meer stopt, gedwongen alles wat hem lief is te verdedigen. Wie is goed en wie is kwaad?

Dit boek werd me door een paar mensen aangeraden, ik had het al een tijdje en nu las ik het eindelijk. In Spanje waar het grootste gedeelte van het boek zich afspeelt.

Ik heb het net uit en ik ben nog aan het huilen. Het is een intens, heftig boek.
Voor de duidelijkheid; het is prachtig!

Het maakt veel wat ik al wist over Spanje nog duidelijker. De verhaallijnen zijn erg mooi, tragisch, voorspelbaar soms maar ik denk dat onontkoombaar een beter woord is.

Samenvattend: lees dit boek, het is een prachtige ervaring. Maar niet voor tere zielen, je moet er echt induiken en van bijkomen. Iedereen is beschadigd door het leven en ze leven niet allemaal nog lang en gelukkig.

Meer recensies van Janets