Kleine maar fijne misdaadroman

Janneke Bouwman 17 februari 2022

Valentina Morelli heeft in korte tijd (tussen 2020 en 2021) dertien delen van de 'La Dolce Vita'-serie het licht laten zien. Ondanks de Italiaanse naam van de auteur en het feit dat ze in Italië spelen, zijn de relatief dunne boeken (slechts iets meer dan 100 bladzijden per deel) oorspronkelijk in het Duits geschreven. Ze behoren tot het binnen de thrillers vallende subgenre cosy crime. Dat staat voor detectives met over het algemeen een amateurdetective als protagonist, een beperkte omgeving (vaak een klein dorp of een streek en in dit geval een klooster en het naburige dorp) en een fijn aantal mogelijke verdachten met evenzoveel mogelijke motieven. Ook de kleurige, zonnige cover past hier helemaal bij en sluit naadloos aan bij de huidige trend die we ook zien bij bijvoorbeeld de 'Tante Poldi'-serie van Mario Giordani en de 'Ik vertrek'-serie van Marelle Boersma.

De 'La Dolce Vita'-serie start met De moord in het klooster, en de Nederlandse vertaling staat op naam van Digna van de Kerken. Hoofdpersoon is een 35-jarige Italiaanse non, zuster Isabella. Zij woont in een klein klooster bij het dorp Santa Caterina in het mooie, landelijke Toscane. Ze is geknipt voor de rol van detective: nieuwsgierig, geïnteresseerd in mensen en ze neemt geen dingen voor zoete koek aan. Als sidekick fungeert de plaatselijke en enigszins onervaren politieman, carabinieri Matteo Silvestri. Bijrollen zijn weggelegd voor de medezusters van Isabella en de burgemeester van Santa Caterina, die niet schroomt om eigenbelang boven dorpsbelang te stellen als dat zo uitkomt. Omdat in het boek geen ruimte is voor een uitgebreide kennismaking met alle personages heeft de auteur heel slim voorin het boek een kleine ‘who is who’ opgenomen van de belangrijkste spelers in het verhaal.

Tijdens een warme dag zijn de nonnen aan het werk op het terrein van het klooster. Ze wachten met smart op het moment dat de klok wordt geluid; het teken voor de lunchpauze. Wanneer de tijd voortschrijdt en de klok blijft zwijgen, gaat zuster Isabella op onderzoek uit en ze vindt de klokkenluidster, zuster Raffaela, dood onder de klokkentoren. Ze is gevallen, zoveel is wel duidelijk. Maar is het zelfmoord? Een ongeluk? Isabella’s nieuwsgierigheid is gewekt en ze gaat op onderzoek uit.

Ondanks het feit dat het een dun boek is, is het een compleet en goed uitgebalanceerd geheel. De plot is goed gekozen, de personages worden geloofwaardig geportretteerd en er is zelfs ruimte om de lezer met een zijspoor op het verkeerde been te zetten. Natuurlijk kan het niet allemaal tot achter de komma worden uitgewerkt, daar is de ruimte te beperkt voor. De auteur schrijft boeiend met korte hoofdstukken en regelmatige perspectiefwisselingen, waardoor je het verhaal zowel door de ogen van Isabella als die van Matteo meemaakt.

De boeken in de 'La Dolce Vita'-serie met zuster Isabella en carabinieri Matteo in de hoofdrol zijn als e-book en als luisterboek te verkrijgen. Samen met de volgende twee delen (De dode aan de rivier en De mysterieuze gast) zijn nu de eerste drie boeken van de serie in het Nederlands vertaald. Op de site van de uitgever staat (nog?) geen informatie of ook de overige delen uitgegeven zullen worden. Dit eerste boek smaakt in ieder geval naar meer. Heb je een paar uurtjes tijd en wil je die aangenaam doorbrengen zonder je helemaal te moeten onderdompelen in een complexe misdaad? Dan is dit boek je ideale gezelschap.

Meer recensies van Janneke Bouwman