Mooi, compact verhaal

Janneke Bouwman 18 augustus 2021

Net als in het eerste boek van Vanström, De puzzelaar, begint ook De schuldige met een proloog. Een droevige proloog, die zich afspeelt in 1996, waarin het lijk van de zevenjarige Ricky Verhulst wordt gevonden, drie maanden na zijn verdwijning. De politie kan de dader niet vinden en de schuld van zijn dood wordt gelegd bij de rechercheurs die deze zaak hebben behandeld. Hen wordt verweten de dreiging niet goed te hebben ingeschat, toen gedurende veertien dagen vóór de ontvoering van Ricky elke dag stipt om 16.00 uur naar 112 werd gebeld. De politie dacht aan een mislukte grap maar dat was blijkbaar een verkeerde inschatting. In 2021 onderzoekt rechercheur Lianne Bloemen opnieuw de verdwijning en dood van Ricky, omdat nu, 25 jaar na dato, vanuit een huis in het dorp, waarin een klein jongetje woont, telefoontjes worden gepleegd naar de alarmlijn. Is dit een zieke grap van een dorpsgenoot of is er meer aan de hand?

Marit Vanström is het pseudoniem van Martyn van Beek (1975). Hij debuteerde in 2011 onder zijn eigen naam met het spannende verhaal Het verraad van Bali en heeft sindsdien verschillende goed ontvangen thrillers het daglicht laten zien. In 2020 verscheen onder het pseudoniem Marit Vanström de thriller De puzzelaar, het eerste deel in een serie rond rechercheur Lianne Bloemen. De schuldige is het tweede boek in deze serie en is een mooi, compact verhaal. In iets meer dan 200 pagina’s wordt een goed uitgewerkte thriller voor de wereld getoverd.

We volgen Lianne in haar zoektocht naar de omstandigheden rond de dood van Ricky. Niet iedereen is blij met haar komst, zeker niet Nicolaas, de rechercheur die indertijd de moord op het jochie niet op kon lossen en nu als kluizenaar in het dorp woont. Zijn verhaal krijgen we mee in cursieve hoofdstukken die spelen in 1996. Hoewel Lianne door zo’n beetje iedereen wordt tegengewerkt houdt ze stug vol. Ze wordt geportretteerd als een stevige tante die veel in haar mars heeft en door roeien en ruiten gaat om haar zaak te onderzoeken, maar ook als een kwetsbare vrouw die een traumatiserende ervaring heeft gehad. Gebutst maar niet gebroken.

De personages zijn goed neergezet, maar pas in de tweede helft van het boek vind je meer diepgang in de ontwikkeling van de karakters en van de plot. Dan krijg je als lezer ook meer grip op het verhaal. Hoewel het altijd prettig is om een serie vanaf deel één te lezen zodat je de hoofdpersonen goed leert kennen, is De schuldige ook prima als standalone te lezen. De perspectiefwisselingen tussen heden en verleden geven een logische cadans aan het verhaal. De terugblikken zijn met name van belang voor het inzicht in het karakter van Nicolaas. Wat wás zijn rol eigenlijk 25 jaar geleden? Heeft hij die zaak inderdaad verprutst of werd hem de schuld in de schoenen geschoven? Er zijn veel vragen, maar wie kan en wil die beantwoorden? Nicolaas in ieder geval niet. En wat is de connectie met de gebeurtenissen in het heden? Lianne ontdekt veel meer dan ze van tevoren kon bedenken, niet in het minst over zichzelf.

Het boek eindigt met een verrassende plotontwikkeling waar zonder te spoileren niet over uit te weiden valt. Maar die wel een bijzondere impact heeft op en verwachtingen wekt over de verdere avonturen van Lianne Bloemen. De dader komt niet helemaal onverwacht uit de lucht vallen, hoewel Vanström wel probeert de focus steeds op andere personen te laten vallen. Dat vermindert de spanningsboog weliswaar maar het leesplezier blijft goed gehandhaafd door de vlotte, prettige schrijfstijl van de auteur. Fijne, onopgesmukte rechttoe rechtaan spannende roman, niks mis mee.

Meer recensies van Janneke Bouwman