leuk kort verhaal

Nathalie Pagie - Gekke tante Julla

Gekke tante Julia is een kort verhaal van 32 pagina’s, geschreven door Nathalie Pagie.
De cover vind ik mooi. Je ziet een meer en kale bergen/rotsen en een rood huisje die bijna in het water staat. Er is een mooie lucht met gekleurde wolken.
Het gaat over een excentrieke vrouw, tante Julla die op Öland, een zonnig eiland voor de Zweedse kust woont.
Julla werd door haar beide nichten, de zussen Olivia Gustafsson en Maja Gekke tante Julla genoemd omdat Julla een opvallende verschijning is met kleurige gewaden en een grote wilde krullenbos. Daarbij zong ze graag hard en schilderde naakte vrouwen en abstracte voorstellingen waarin ze zand of schelpen verwerkte.
Julla nodigt Olivia en Maja uit om te komen logeren.
Olivia is gescheiden en haar zoon Nels woont bij haar ex man.
Maja heeft een druk bestaan. Ze werkt veel en heeft veel internationale kantoren waar ze regelmatig heen gaat.
Beide zussen hebben goede herinneringen aan hun jeugd, ondanks dat hun moeder aan psychoses leed.
Hun moeder is getorven en hun vader Krister is op wereldreis gegaan.
De beide zussen hebben een jaar geleden het contact met elkaar verbroken.
Ze praten niet meer met elkaar en negeren elkaar volkomen.
Julla probeert hun weer samen te brengen.
Volgens mij was Maja behoorlijk jaloers op haar zus Olivia.
Volgens mij had zij liever een gezin gehad dan een goedlopende carriere.
Maar er zijn veel dingen die ze niet hebben uitgesproken tegen elkaar.
Nu kun je zien waar misverstanden toe leiden.
Julla is volgens mij een slimme vrouw. Ze heeft een goed idee waarbij de zussen steeds met elkaar om moeten gaan. Ze wil haar huis verkopen aan de zussen of aan een derde partij. Niemand weet wie die derde partij is.
Ze heeft een goede reden om het nu te doen.
Meer kan ik er niet over vertellen omdat ik geen spoilers los wil laten.
Het is een leuk verhaal met een geheim wat ik niet had verwacht.
De karakters van de beide zussen zijn goed beschreven zodat je ook voelt dat ze twee verschillende karakters hebben.
De reden van de ruzie is ook heel geloofwaardig.
Tante Julla is volgens mij een lieve vrouw die veel van haar broer en nichtjes houd. Anders zou zij dit niet zo regelen.
Het verhaal is kort maar doordat het gemakkelijk leest en er veel in wordt verteld voelt het alsof het een dikker boek is. Niet dat het saai is, integendeel. Doordat het een kort verhaal is blijf je steeds met vragen zitten waar je later aan het eind toch antwoord op krijgt.

Meer recensies van JantsjeReadingCatMom