mercy

Sacramento 2 – Genoeg gezegd, door Karen Rose

Een aantal jaren geleden ontsnapte Mercy uit een sekte.
Ephraim, sekteleider ontdekt via de media dat Mercy nog leeft en geheimen op het spoor is.
Hij zal er alles aan doen om Mercy terug naar de sekte te brengen, dood of levend.
Hij wil “zijn vrouw” terug in de sekte zodat hij zijn machtspositie kan versterken.

De cover is een echte Karen Rose cover.
Bij diverse boeken lijken ze erg op elkaar.
Er staan een gezicht van een meisje op met daaronder een gekleurde balk met grote letters Rose en in de o in het klein de naam Karen.
Niet erg origineel maar heel herkenbaar. Zelf zonder tekst zag ik dat een boek van Karen Rose betrof.

Vanaf de proloog word je in het verhaal gezogen.
De proloog verteld het verhaal van Rhoda.
Daarin staat hoe ze met haar zoontje Gideon en dochtertje Mercedes bij de sekte is gekomen.
Ze dacht dat ze in het paradijs van Eden terecht zou komen maar het was meer de hel.
Al lezende kom je er achter hoe het in de sekte werkt. Ze krijgen o.a. andere namen.
‘Genoeg gezegd’is het tweede deel in de ‘Sacrament serie’.
In dit tweede deel worden zo nu en dan herinneringen opgehaald uit deel één ‘Op de vlucht’ zodat je kunt volgen waar het over gaat. Om een compleet beeld te krijgen van wat er allemaal afspeelde voor Mercy ontsnapte raad ik je toch aan om eerst deel één ‘Op de vlucht’ te lezen.
Je kunt je daardoor beter inleven. Het eerste deel gaat voornamelijk over Gideon, maar je leest ook wat noodzakelijke dingen over Mercy.
‘Genoeg gezegd’ gaat meer over het leven van Mercy.
Mercy haar broer Gideon die in deel één al ontsnapte uit de sekte is nu jaren later fbi agent geworden. Hij zoekt zoveel mogelijk belastend materiaal over de sekte.
Rechercheur Rafe Sokolov uit Sacramento, de beste vriend van Gideon, beloofd Mercy dat er gerechtigheid zal plaatsvinden.

Ik voelde de angst en afkeer van Mercy duidelijk in het verhaal.
Wat heeft zij veel mee gemaakt als jong meisje.
Vooral in de sekte.
Ik had steeds medelijden met haar en voelde woede tegenover de sekteleider Ephraim.
De manier waarop hij de vrouwen manipuleerde voor zijn eigen gewin, grrr niet normaal.
En dan zo’n jong meisje als “zijn vrouw” bestempelen.
Tegelijkertijd met het medelijden dat ik had voor Mercy voelde ik hoe sterk zij was.
De auteur heeft dit karakter van Mercy zo goed uitgewerkt dat je bijna denkt dat het een echt persoon is en geen fictie.
Gelukkig is het boek niet alleen “horror” maar komt er ook een ontluikende liefde en vriendschap in voor. Bij sommige boeken kan dat soms storend zijn maar hier geeft het wat evenwicht ten opzichte van de misdaden.

Ephraim , de sekteleider vond ik niet echt overtuigend over komen, meer ongeloofwaardig. Het maakte door het verhaal van Mercy dat je hem wat een griezel vind.
Wel vond ik het verhaal soms wat te lang duren. Volgens mij had het boek beter uit wat minder bladzijden kunnen bestaan. Dan hield het de spanning wat beter vast.
Nu zakte het verhaal in en begon langdradig te worden. Er is zelfs een moment geweest dat ik dacht aan stoppen met lezen maar ik heb toch doorgezet.
Het boek leest op zich wel gemakkelijk door de schrijfstijl, en tussen de saaie stukken zit wel wat actie zodat je toch maar doorleest.
Het was niet zo goed als deel één van de Sacramentoserie ‘De vlucht’
Ik heb begrepen dat er ook een deel 3 komt. Ik ben wel benieuwd welke kant dat verhaal dan op gaat. Ik hoop alleen wel dat hij niet dikker word dan nodig, zodat je de spanning blijft voelen en het niet langdradig wordt.
Door de voors en tegens tegen elkaar af te wegen van dit boek ‘Genoeg gezegd” kom ik maar op 3

Meer recensies van JantsjeReadingCatMom