Een concept van een vlog waarin coldcases worden opgelost

Zwarte leugens – Linda Jansma

Zes juli 1987
Alexandra Palmer gaat met haar zoon Collin (4 jr), zoon Daniel (3jr), en de tweeling van zes maanden Tess en Matthias naar de speeltuin in het Juliana park.
Als ze Collin troost na een ongelukje met de schommel laat ze de kinderwagen met Tess en Matthias even alleen. Als ze vervolgens weer naar de kinderwagen loopt blijkt baby Tess verdwenen.
Augustus 2021
Ruby heeft een vlog waarin ze probeert cold cases op te lossen.
Ze besluit om de verdwijning om het mysterie rond de vermissing van baby Tess op te lossen, ook al is het intussen 34 jaar geleden dat ze is verdwenen.
Ze leert de tweelingbroer van Tess, Matthias kennen en met hulp van hem probeert ze het raadsel op te lossen.
Intussen blijft haar ex Casper haar lastig vallen. Hij is weggegaan maar blijkt haar niet echt los te kunnen laten.

Cover:
De cover is vrij simpel gehouden met een klein beertje. Dat beertje speelt ook een rolletje in het verhaal. Dus erg toepasselijk.

Leeservaring:
Dit verhaal is de nachtmerrie voor elke ouder. Het is verschrikkelijk als je kind opeens verdwenen is. Elk spoor loopt dood, zodat dat het zoeken bemoeilijkt.
Het kan iedereen overkomen. Je andere kind bezeert zich en je let even niet op en dan is het al gebeurt. Iemand heeft je kind mee genomen. Je denkt dat een baby veilig in de kinderwagen ligt en staat er niet bij stil dat iemand de baby uit de wagen weg zou willen nemen.
Wat is er gebeurt? Leeft Tess nog of niet?
Iemand heeft anoniem in de reacties onder haar vlog geschreven dat Tess nog leeft. Weet “Anoniem” er meer van? Wie is die “Anoniem”?
Gaandeweg het verhaal krijg je steeds meer het idee net als Ruby dat Tess nog leeft. Er komen mogelijke daders in beeld. Maar is dat wel zo?
Een vlogger is echt iets van deze tijd. Dat maakt het verhaal realistischer. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het verhaal echt is en niet uit de auteur haar fantasie is ontsproten.
Wat ik een beetje verwarrend vond was dat er steeds over een vorige coldcase wordt gesproken. Dat Ruby daarbij bijna dood was en de dader, Youri Stegeman haar ‘met bruut geweld verkrachtte’.
Net of dit een deel twee uit een reeks is. Nieuwsgierig als ik ben heb ik dat even opgezocht. Ik kon me daar niks van herinneren en heb volgens mij alle boeken van Linda Jansma gelezen. Misschien dat ik dat boek gemist heb?
Helaas kon ik er niks over vinden, dus volgens mij is er geen vorig deel.
Dat is best jammer want ik had over die zaak ook wel meer willen weten. Er wordt verder wel steeds weer over gesproken maar dat wakkert alleen maar mijn nieuwsgierigheid aan.

Het boek leest vlot en doordat je wilt weten wat er nu eigenlijk met baby Tess is gebeurt is het moeilijk aan de kant te leggen.
Toch kon het laatste gedeelte van het boek me niet echt boeien. Of dat aan het verhaal ligt of aan mij is me niet duidelijk. Ik had het gevoel dat ik steeds iets miste, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wat dan. Voor mijn gevoel was het verhaal ook wat voorspelbaar en miste daardoor wat spanning. Toch wist Linda Jansma me even op het verkeerde been te zetten bij één onderwerp.
Het concept van een vlog waarin coldcases werden opgelost vond ik wel leuk gevonden.
Zwarte leugens is beslist niet het beste boek van deze auteur. Toch heb ik me wel een paar uurtjes vermaakt.

Meer recensies van JantsjeReadingCatMom