Onderhoudende thriller met interessant nieuw karakter

Jolanda 11 augustus 2020
"Rechercheur Kate Marshall is de hoofdrolspeelster in het eerste deel van een nieuwe serie van Robert Bryndza. Na een zaak die voor Kate in een persoonlijke nachtmerrie eindigde, heeft Kate moeten terugtreden als rechercheur en een nieuwe carrière opgebouwd als universitair docent. 15 jaar na deze ingrijpende moordzaak wordt er echter ineens een moord gepleegd die bij Kate heel veel oud zeer bovenbrengt. De nieuwe moord lijkt namelijk in heel veel aspecten op de oude zaak, terwijl de dader al heel veel jaren vastzit. Kate raakt vanuit haar nieuwe rol wederom betrokken bij de zoektocht naar de dader.'

Terwijl ik een samenvatting van het verhaal probeer te typen (ik wil nooit klakkeloos de flaptekst overtypen) bekruipt me toch wel enigszins het idee van een cliché thrillerverhaal. En dat is het toch wel. Ik vond het verloop van het boek wel erg voorspelbaar. Maar wat de boeken van Bryndza wel enigszins onderscheidend maakt zijn de sterke vrouwelijke hoofdrolspelers. Dit was al het geval in de Erika Foster-serie, waar ik alleen ‘Meisje in het ijs’ nog maar van las, en ook bij het begin van deze serie heeft hij weer een sterk vrouwelijk karakter neergezet die weliswaar ook wat minder mooie kantjes vertoont.
Dit maakte dat ondanks het voorspelbare plot ik het een onderhoudende en vlot lezende thriller vond. Omdat ik nu vooral wel nieuwsgierig gemaakt ben hoe Kate zich gedurende deze serie gaat ontwikkelen smaakt dit boek zeker naar meer!

Meer recensies van Jolanda