Mustread voor scifi liefhebbers

Jeanine Feunekes 22 september 2022
Angela is een agent van de Imperiale Ordebewaking en krijgt de opdracht om bij de beschaving in het stelsel A360 de geheugenkopie van haar overleden collega Bran op te halen. Bran was op jacht naar de zogenaamde zwarte schim, een terrorist. Deze persoon valt ruimtebases aan en probeert economieën van beschavingen te ontregelen door deze aan te vallen met onder andere computervirussen. De vooruitgang wordt op die manier teniet gedaan en de aangevallen beschavingen vallen qua mogelijkheden terug naar primitieve omstandigheden. De zwarte schim heeft een enorme vernietigingsdrang en wil op deze manier het keizerrijk raken en destabiliseren. Angela voelt zich als ordebewaker verplicht de terrorist te stoppen en gaat achter hem aan.

Wat heeft Johan Klein Haneveld met ‘De Zwarte schim’ een verrassend goed en spannend verhaal geschreven. De opbouw van verhaal is sterk, de schrijver neemt de tijd om een geloofwaardige toekomst neer te zetten. Ook de personages zijn goed uitgewerkt. Het verhaal speelt zich af in een verre toekomst, het keizerrijk is miljoenen jaren oud. De keizer is een strenge heerser, aan hulp van het imperium zijn strenge eisen verbonden. Minderheden worden onderdrukt en het menselijke individu valt in het niet bij de behoeften van het rijk. Als lezer begin je je af te vragen welke vrijheid heb je nog als individu in deze maatschappij hebt en hoeveel mogelijkheden zijn er nog tot het nemen van een eigen beslissing.

Vanaf het allereerste moment zat ik het verhaal vanwege de ijzersterke en spannende proloog. Ook daarna stelt de schrijver niet teleur. De achtervolging van Angela naar de terrorist is niet zonder gevaar en de zwarte schim lijkt ongrijpbaar. Stukje bij beetje geeft de schrijver je informatie over wat er aan de hand is, hierdoor blijft de spanningsboog gedurende het hele verhaal hoog. Enkele keren viel mijn mond letterlijk open tijdens het lezen, de schrijver wist mij goed te verrassen met enkele plottwists. Tijd vormt een bizarre factor, maar de schrijver weet dit op een overtuigende over te brengen aan de lezer.

Johan Klein Haneveld heeft met ‘De zwarte schim’ een spannend verhaal geschreven en een geloofwaardige toekomst neergezet met fascinerende technische mogelijkheden. Daarnaast bevat het verhaal diepere lagen die je aan je denken zetten. Ik heb erg genoten van dit boek en geef het dan ook graag 5 sterren.

Meer recensies van Jeanine Feunekes