Origineel en fascinerend

Jeanine Feunekes 08 december 2023
‘Dromen in rood’ - @jenminkman

Aarde is door de mensheid vervuild en kapot gebombardeerd. Het leven op Aarde wordt onleefbaar. Marise behoort met haar familie tot een select groepje mensen dat de kans krijgt om op Mars een toekomst op te bouwen. Na een lange reis arriveert Marise samen met haar vader, een hooggeplaatste militair, en haar zusje Sanna op de planeet. Samen gaan zij in een toegewezen woning in een van de koepels wonen. Al gauw merkt Marisa dat er op Mars geheimen zijn en dat het leven in de koepels en op de planeet zelf er voor de mensen anders uitziet dan zij ooit had kunnen vermoeden. Marise maakt een schokkende ontdekking die grote gevolgen zal hebben voor het leven van de kolonisten op Mars.

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst, als lezer herken je bepaalde zaken zoals het streamen van muziek en digitale fotolijsten. De schrijfster schept in eerste instantie een duidelijk beeld van het leven op het ruimteschip tijdens de reis naar Mars. Daarnaast krijg je via de diverse personages ook een goed beeld van het leven op Mars, zowel binnen als buiten de koepels.

Jen Minkman heeft een aangename schrijfstijl die je vanaf het begin het verhaal trekt. Ze maakt regelmatig gebruik van humor en van woordspelingen. Ook zijn er leuke verwijzingen naar bekende sciencefictionfilms.

Vanaf het begin worden de diverse personages krachtig neergezet. Je leeft intens met hen mee tijdens hun belevenissen. De spanning is met regelmaat te snijden en je voelt deze ook stijgen naarmate Marise meer vreemde zaken tegenkomt. Het gevaar blijkt groter en verrassender te zijn dan Marise ooit had kunnen vermoeden.

Met "Dromen in rood" heeft Jen Minkman wederom een fantastisch boek geschreven. De schrijfster heeft mij absoluut weten te verrassen met dit originele en meeslepende verhaal. Het zit vol plotwendingen, verrassende elementen en goed uitgewerkte personages. Ik geef het dan ook graag 5 sterren.

Genre: young adult
Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
ISBN: 9789493265585
Uitvoering: hardcover
Pagina’s: 253
Verschijningsdatum: december 2023

Met dank aan @dutchventurepublishing voor het recensie-exemplaar

Meer recensies van Jeanine Feunekes