Mooi avontuur - 3,5 sterren

Jeanine Feunekes 28 februari 2024
"De Ramaika" - Rob Haantjes

Siep vindt na de verdwijning van zijn vader een geheimzinnig boek. Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en gaat over leenheer Jakoob van Ghenderen die een ernstige misdrijf heeft begaan. De leenheer en zijn nakomelingen worden hiervoor vervloekt met de nietslaap. De vloek is een rechtvaardigheidsvloek, een Ramaika. Jarenlang probeert de familie Van Ghenderen van deze vreselijke vloek af te komen.

"De Ramaika" is een verhaal vol magie. Naast onze wereld, die Alderwerelt wordt genoemd, bestaat er ook een donker schaduwbestaan, Wanderwerelt genoemd. Om de vloek ongedaan te maken is een spreuk uit de Magicon nodig. Dit boek ligt echter in de Wanderwerelt en het is een grote uitdaging om dit boek in handen te krijgen.

Jakoob van Ghenderen en zijn nakomelingen hebben de nodige tegenslag te verwerken bij het vinden van een manier om van de vloek af te komen. Het is fascinerend om te lezen hoe deze zoektocht vordert en hoe de diverse personages met de vloek omgaan. Een groot deel van het verhaal speelt zich in het verleden, je maakt kennis met de geschiedenis van het hertogdom Brabant, de oude stad Eindhoven en het buurtschap Gennep in het bijzonder. Zo heeft o.a. de Slag bij Woeringen waar in het verhaal naar wordt verwezen daadwerkelijk plaatsgevonden. Doordat de schrijver fantasy met geschiedenis combineert blijft het verhaal interessant. De bijzondere illustraties verrijken het verhaal.

Naar mijn mening zou het verhaal wat boeiender zijn geweest als er wat meer afwisseling tussen het verleden en het heden zou zijn geweest. De avonturen van Siep die in het heden plaats vinden waren spannend om te lezen, ik had echter graag wat meer over zijn aandeel in het geheel willen weten. Het einde van "De Ramaika" is spannend en heeft een plottwist die ik niet zag aankomen. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het avontuur verder zal gaan.

"De Ramaika" van Rob Haantjes is een bijzonder verhaal en ik geef het graag 3,5 sterren.

Genre: jeugd (fantasy/geschiedenis)
Uitgeverij: Found Nemo
ISBN: 9789090366579
Uitvoering: paperback
Pagina's: 257
Verschijningsdatum: oktober 2023

Met dank aan Rob Haantjes voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Jeanine Feunekes