Spannende scifi thriller - 4,5***

Jeanine Feunekes 07 december 2023
'Onrust - De Zwijgende Aarde boek 7' - Kelly van der Laan & Brenda Hingstman

Ireen en Gershan zijn bezig met bergingswerkzaamheden en vinden tot hun grote verbazing een warmtebron bij de resten van een slagveld bij Titan. Het blijkt de reddingscapsule te zijn van de zoon van een EU-parlementariër, Joeri van Dijck. Joeri blijkt al drie jaar in de capsule in een diepe slaap door de ruimte te zweven. Ireen en Gershan besluiten de jongen te redden in de hoop er geld aan te verdienen. Wat zij niet weten, is dat dit onvoorziene gevolgen zal hebben. Joeri van Dijck wordt gebruikt als speelbal in de politieke spelletjes tussen aarde en Titan.

Het verhaal begint met een zeer spannende proloog, er is direct volop actie. De twee schrijfsters hebben een aangename en toegankelijke schrijfstijl, het verhaal leest lekker vlot. Verder leer je de drie hoofdpersonages en het leven op het bergingsschip goed kennen. Naarmate het verhaal vordert begrijp je steeds beter waarom zij bepaalde beslissingen nemen of in het verleden hebben genomen. Terugblikken in de tijd zorgen ervoor dat je stukje bij beetje te weten komt wat de reden is waarom Joeri van Titan naar aarde is gestuurd en wat de reden is waarom hij pas na zo’n lange tijd wordt gevonden. Ik had het erg te doen met Joeri met wat hij moest doorstaan. Maar ook Ireen en Gershan hebben geen makkelijk verleden gehad.

Net als in de andere delen van deze serie speelt het onderscheid tussen gemodificeerde mensen en puren (mensen die niet genetisch zijn aangepast of externe modificaties hebben) een grote rol.

“De Zwijgende Aarde” is een goed bedacht concept. Diverse Nederlandse schrijvers werken samen aan één serie die zich in hetzelfde universum afspeelt. Op deze originele manier wordt er een prachtige en uitgebreide wereld gecreëerd. Het universum wordt met elk boek, elk verhaal en elk personage verder uitgebreid en verdiept. Dit geeft een goed beeld van wat er zich precies afspeelt in het zonnestelsel dat erg op dat van ons in de toekomst lijkt. Ik hoop dat er nog vele delen zullen volgen.

De delen van “De Zwijgende Aarde” zijn in principe los van elkaar te lezen, maar om de rode lijn goed te kunnen volgen adviseer ik om met het eerste boek te beginnen, “Revolte” van Jorrit de Klerk. Sommige personages komen vaker voor in diverse delen, andere personages spelen alleen in één boek een belangrijke rol.

Ik heb erg genoten van “Onrust” van Kelly van der Laan & Brenda Hingstman. Dit zevende boek van de serie is niet alleen een goed sciencefictionverhaal, maar ook een spannende thriller. Ik geef “Onrust” dan ook graag 4,5 sterren.

Genre: sciencefiction
Uitgeverij: Quasis
ISBN: 9789492099563
Uitvoering: paperback
Pagina’s: 182
Verschijningsdatum: augustus 2023

Met dank aan uitgeverij Quasis voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Jeanine Feunekes