Prachtig avontuur

Jeanine Feunekes 17 januari 2024
"Verloren Aluria - Levende steden deel 1" van Robin Rozendal.

Op Erimaer verovert de tshaer steeds meer landen. Hij voert een hard bewind. Het gebruik van magie is verboden en mensen in het verzet worden hard aangepakt. Ook Yaru en Marthis worden tot hun verbijstering opgepakt en vastgezet op verdenking van spionage voor het verzet. In één dag verandert hun complete leven.

In Amsterdam verwondt Enna tijdens een verhitte per ongeluk een vriend, vonken schieten uit haar vingers. Enna vlucht van schrik, ze weet niet wat er gebeurd is en waarom zij in bezit is van dergelijke speciale krachten. Vlak na deze gebeurtenis wordt Enna door onbekende en vreemde grijze mannen achtervolgd en aangevallen.

Robin Rozendal heeft heeft met Erimaer een prachtige, indrukwekkende en unieke wereld neergezet. Vooral de levende steden zijn indrukwekkend. Zij hebben gedachten en een persoonlijkheid, ziel. Net als mensen worstelen zij met het leven, daarnaast zijn de steden gevoelig voor emoties van haar inwoners.

De schrijfster heeft een prettige, toegankelijke en beeldende schrijfstijl. De hoofdstukken eindigen regelmatig met een cliffhanger waardoor de spanning tijdens het lezen hoog blijft. Ook zijn er diverse onverwachte plotwendingen, deze zijn zowel spannend als mysterieus.

Vanaf het eerst moment is het verhaal boeiend. De plotselinge overgang qua omgeving tussen proloog en eerste hoofdstuk is sterk en goed gebracht, het maakt je als lezer des te nieuwsgieriger wat er nou speelt. De schrijfster bouwt het verhaal goed stap voor stap, op een boeiende en meeslepende wijze op. Langzaam maar zeker kom je erachter wat er allemaal speelt en welke rol de personages in het verhaal hebben. Je leest het verhaal vanuit diverse perspectieven, met name vanuit dat van Enna, Marthis en Yaru. Het verhaal intrigerend, omdat het afwisselend zowel op onze eigen wereld als op Erimaer afspeelt.

De visioenen die Yaru en Marthis hebben zijn spannend en indrukwekkend. Toch had ik soms moeite met de vele informatie die je tijdens zo'n moment te verwerken krijgt.
Achterin het boek vind je een overzicht met personages en een verklarende woordenlijst. Deze informatie had ik persoonlijk liever voorin het boek gehad, zodat ik bij bepaalde zaken en personages gelijk terug had kunnen bladeren om het verhaal goed te volgen.

Over het geheel gezien ben ik geïntrigeerd door de wereld met levende steden en ik kijk zeker uit naar het volgende deel!

Ik geef "Verloren Aluria - Levende steden deel 1" van Robin Rozendal graag 4 sterren.

Genre: fantasy
Uitgeverij: Zilverspoor
ISBN:9789463084826
Uitvoering: paperback
Pagina’s: 560
Verschijningsdatum: april 2023

Met dank aan uitgeverij Zilverspoor voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Jeanine Feunekes