Spannende en overtuigende thriller

Jeanine Feunekes 14 januari 2024
‘Speciale opdracht’ – Frank van Zwol Boeken

Tom Brandt, oud-marinier, werkt in 2005 als fotograaf voor de MIVD, de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Zijn chef Berendsen stuurt Tom naar een plek die ten tijde van de Koude Oorlog een Amerikaanse kernwapenopslag was. Er blijkt recent door een onbekende te zijn gegraven en er wordt een onbekend blok beton gevonden. Wat verontrustend is, is dat er lichte radioactiviteit wordt gemeten. Samen met Huub Cabot, een technicus van de luchtmacht met wie Tom al eerder heeft samengewerkt, begint Tom aan een onderzoek en documenteert alles. Wat een eenvoudige klus zou moeten zijn, verloopt heel anders als plotseling de marechaussee op het terrein komt en iedereen sommeert om direct te stoppen met de werkzaamheden. Alle informatie die is verzameld moet worden ingeleverd. Tom laat zich echter niet tegenhouden en gaat zelf verder met zijn onderzoek en stuit al snel op een complot. Tom wordt aan alle kanten tegengewerkt, maar krijgt hulp van een gepensioneerde humanistische geestelijk verzorgster die een zaak uit 1983 voor haar gevoel nooit naar tevredenheid heeft kunnen afsluiten.

Het gebeurt niet vaak dat een schrijver mij vanaf de eerste zin een verhaal intrekt, maar Frank van Zwol is het gelukt. Wat een spanning direct! De proloog is boeiend en intrigerend, waardoor je wel door moet lezen. Het verhaal is beeldend geschreven met een scherp oog voor detail. Het wordt tijdens het lezen goed duidelijk dat de schrijver weet waar hij het over heeft (Frank van Zwol heeft zelf in dienst gezeten) en dat hij goed onderzoek heeft gedaan voor dit boek. De personages zijn uitstekend uitgewerkt en hebben diepgang. Frank van Zwol zet hen echt menselijk neer, met al hun goede en minder goede kanten en met al hun emoties.

Het verhaal is zeer goed opgebouwd en de plot zit uitstekend in elkaar. De schrijver maakt gebruik van twee verschillende tijdlijnen (1983 en 2005) waardoor je geboeid blijft tijdens het lezen. Het verhaal is ongelofelijk spannend, het is buitengewoon intrigerend om te lezen hoe een oefening in 1983 verregaande gevolgen heeft voor de toekomst.
De cliffhangers werken daar goed aan mee. Er zijn een paar zeer beangstigende scènes, waarbij ik de rillingen kreeg en ik de daden van de personages nog beter begreep.

Frank van Zwol heeft met ‘Speciale opdracht’ een zeer overtuigend en spannend verhaal geschreven en ik geef het graag 5 sterren.

Genre: thriller
Uitgeverij: uitgeverij Wild
ISBN: 9789083297972
Uitvoering: paperback
Pagina’s: 306
Verschijningsdatum: november 2023

Ik wil de schrijver graag bedanken voor het recensie-exemplaar. Mijn vader was gedurende de Koude Oorlog gestationeerd in (toen nog) West-Duitsland en ik heb tot mijn vijftiende vlak bij de basis gewoond, in een Nederlandse nederzetting. Ik herkende veel zaken en dit gaf voor mij een extra dimensie aan het verhaal.

Meer recensies van Jeanine Feunekes