Epische fantasy

Jeanine Feunekes 30 januari 2024
'Het blauwe kristal - De Kronieken van Alstraldita deel 1' - Mette van Praag

Geheel onverwacht arriveert een heraut uit het buurland Ilnur op het kasteel van Lavór met het bericht dat de koning van Stradlan de oorlog heeft verklaard. De zwaargewonde heraut heeft twee belangrijke brieven bij zich die afgeleverd moeten worden. De ene brief is bedoeld voor Gwynathar, de koning der elfen. De andere voor de magiër Odmatan, die in de hoofdstad Ambras verblijft. Dairann en Biddulph krijgen de opdracht deze belangrijke opdracht brieven te bezorgen.

Tijdens hun reis krijgen de jongens met zoveel tegenslagen te maken dat het geen toeval meer kan zijn. Het wordt duidelijk dat Dairann en Biddulph met magie worden tegengewerkt bij hun taak de brieven te zorgen. Gelukkig krijgen de jongens onderweg ook van diverse kanten hulp, ik vond vooral het elfenmeisje Asrai interessant en hoop nog meer over haar te lezen in de volgende delen. Het verhaal is beeldend geschreven. De personages zijn sterk neergezet, met name Dairann en Biddulph. Zij hebben een bijzondere en hechte vriendschap. Verder zijn de landschappen, dorpen en steden mooi beschreven beschreven. Via de belevenissen van de personages leer je de wereld en de bevolking met al zijn gebruiken, gewoonten goed kennen. Ik vond het zeer interessant te lezen hoe de scheppingsverhalen van de diverse volkeren raakvlakken met elkaar hebben.

Het verhaal leest lekker weg, maar had van mij net iets spannender mogen zijn. Naar mijn mening had de schrijfster dit kunnen bereiken door de hoofdstukken korter te maken en wat meer cliffhangers te gebruiken. Het is prettig dat je gelijk door kunt lezen, de twee andere delen van de trilogie zijn ook al verschenen. Ik geef "Het blauwe kristal" van Mette van Praag 3,5 sterren.

Genre: fantasy (jeugd 13-15 jaar)
Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
ISBN: 9789403726366
Uitvoering: paperback
Pagina's: 268
Verschijningsdatum: januari 2024

Met dank aan Dutch Venture Publishing voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Jeanine Feunekes